Tysk humor...
4.0
"Den følsomme mand" er en overraskende morsom tysk film om mænd i alle afskygninger.
Tysk film er andet end afgrundsdybe epos og suspekte pornofilm. Det vidste jeg bare ikke, men nu er jeg heldigvis blevet klogere. "Den følsomme mand" eller "Der bewegte mann" på tysk, er en uprætentiøs film om mænd. Tyske mænd. Filmen viser på tydeligste vis, at tyske mænd hverken er værre eller bedre end de danske. Faktisk ligner de ubehageligt meget de danske. En frygtelig viden, jeg helst ville være foruden. Men nu ved jeg det - og filmen ville jeg nødigt være foruden.
"Den følsomme mand" er først og fremmest en komedie og er baseret på to tegneserier af Ralf König. Aktørerne er macho-manden Axel og bøssen Norbert. Axel har svært ved at undertrykke sine seksuelle instinkter. De kræver sin ret, og han giver efter. Den frustrerede Norbert er også i sine instinkters vold, han har bare ikke nogen at lade dem gå ud over.
Axel smides ud af kæresten på grund af et af sine utallige sidespring. Hun griber ham på fersk gerning på et offentligt toilet, med hovedet godt begravet mellem benene på en tilfældig kvinde. Der er ikke noget at tage fejl af. Axel starter sin søgning efter tag over hovedet og en ny kvindes favn, men må modvilligt tage til takke med en sofaplads hos Norbert.
Et sært venskab opstår imellem de to. Norbert, og resten af hans farverige homoseksuelle vennekreds, drages af Axel, der desværre ikke er til mænd.
Norbert er specielt hårdt ramt af Axels ubestridelige 'man-power' og prøver vedvarende at vinde hans gunst. I et overraskelsesangreb affører Norbert sig sit tøj, mens Axel åndsfraværende viser lysbilleder. Uheldigvis overraskes de af Axels eks-kæreste Doro, der ellers havde besluttet at tage Axel til nåde igen.
"Den følsomme mand" er på kryds og tværs infiltreret af den slags forviklinger og misforståelser. Filmens komiske stil lægger sig tæt op ad den klassiske amerikanske forviklingskomedie som f.eks. "Han, hun og leoparden". "Den følsomme mand" er ligeså raffineret og taber bestemt ikke tempo undervejs.
"Den følsomme mand" har frigjort sig for alt, hvad der er politisk korrekt. Den gør grin med bøsser, macho-mænd og kvinder lige skånselsløst og rammende. Den er fordomsfri - og bliver derved politisk korrekt på en omvendt utvungen måde. Først og fremmest skal "Den følsomme mand" ses som fri og fræk komik. Den er fordomsnedbrydende, og i forhold til danskere får dette begreb en ekstra dimension. Tyskere kan faktisk være sjove. De går ikke altid i 'lederhosen' og grynter små-nationalistiske forsvar for det tyske overherredømme. Og så kan de lave komedier. Instruktøren Sönke Wortmann kan i hvert fald.
Tysk film er andet end afgrundsdybe epos og suspekte pornofilm. Det vidste jeg bare ikke, men nu er jeg heldigvis blevet klogere. "Den følsomme mand" eller "Der bewegte mann" på tysk, er en uprætentiøs film om mænd. Tyske mænd. Filmen viser på tydeligste vis, at tyske mænd hverken er værre eller bedre end de danske. Faktisk ligner de ubehageligt meget de danske. En frygtelig viden, jeg helst ville være foruden. Men nu ved jeg det - og filmen ville jeg nødigt være foruden.
"Den følsomme mand" er først og fremmest en komedie og er baseret på to tegneserier af Ralf König. Aktørerne er macho-manden Axel og bøssen Norbert. Axel har svært ved at undertrykke sine seksuelle instinkter. De kræver sin ret, og han giver efter. Den frustrerede Norbert er også i sine instinkters vold, han har bare ikke nogen at lade dem gå ud over.
Axel smides ud af kæresten på grund af et af sine utallige sidespring. Hun griber ham på fersk gerning på et offentligt toilet, med hovedet godt begravet mellem benene på en tilfældig kvinde. Der er ikke noget at tage fejl af. Axel starter sin søgning efter tag over hovedet og en ny kvindes favn, men må modvilligt tage til takke med en sofaplads hos Norbert.
Et sært venskab opstår imellem de to. Norbert, og resten af hans farverige homoseksuelle vennekreds, drages af Axel, der desværre ikke er til mænd.
Norbert er specielt hårdt ramt af Axels ubestridelige 'man-power' og prøver vedvarende at vinde hans gunst. I et overraskelsesangreb affører Norbert sig sit tøj, mens Axel åndsfraværende viser lysbilleder. Uheldigvis overraskes de af Axels eks-kæreste Doro, der ellers havde besluttet at tage Axel til nåde igen.
"Den følsomme mand" er på kryds og tværs infiltreret af den slags forviklinger og misforståelser. Filmens komiske stil lægger sig tæt op ad den klassiske amerikanske forviklingskomedie som f.eks. "Han, hun og leoparden". "Den følsomme mand" er ligeså raffineret og taber bestemt ikke tempo undervejs.
"Den følsomme mand" har frigjort sig for alt, hvad der er politisk korrekt. Den gør grin med bøsser, macho-mænd og kvinder lige skånselsløst og rammende. Den er fordomsfri - og bliver derved politisk korrekt på en omvendt utvungen måde. Først og fremmest skal "Den følsomme mand" ses som fri og fræk komik. Den er fordomsnedbrydende, og i forhold til danskere får dette begreb en ekstra dimension. Tyskere kan faktisk være sjove. De går ikke altid i 'lederhosen' og grynter små-nationalistiske forsvar for det tyske overherredømme. Og så kan de lave komedier. Instruktøren Sönke Wortmann kan i hvert fald.
19/11-2018