En perle af et krigsdrama

4.0
Hvis der er en film der heller ikke bør blive glemt, så er det Oliver Stones ikke uvæsentlige "Savior."
En instruktør ved navn Peter Antonijevic får taget os med rundt i et fantastisk landskab i det tidligere Yogoslavien.
Der er nemlig tale om en usædvanlig smuk film på billed og lydside i stærk kontrast til en grusom skildring af et krigsplaget land.

Amerikaneren Joshua (Dennis Quaid), er udstationeret i Frankrig, hvor han arbejder inden for operative sikkerhedsforanstaltninger. En dag bliver hans kone og hans søn sprunget i luften på en cafe. Angiveligt er det en fundamentalistisk oprørsgruppe som står bag. I ren og skær affekthandling, går Joshua hen til den nærmeste moske, og skyder tilfældige ned. Herefter må Joshua søge tilflugt i fremmedlegionen, hvor han bliver sendt til Bosnien. Her kæmper han på serbernes side. Ved en fangerudveksling møder han den gravide og stærkt medtaget Vera (Natasa Ninkovic), som han redder fra et brutalt overfald.

Smuk beretning om det at være i en krig, ikke mindst med sig selv, om det at miste, meningsløsheden til følge, og det igen at blive pålagt at udfylde en plads, alt i mens vi bliver taget med på en tur i et forrygende smukt landskab, hvor vi både får lidt historie og kulturel baggrund med os, samt fløjte som man kun hører på disse breddegrader. Midt i alt dette, bliver man ikke skånet for en af de mest brutale scener set på film, som kun er med til at sætte en tyk streg under rædselsregimet som hørte med til denne krig.
Men så er det igen som at postkortet kommer til os, og vi efterlades trodsalt med et godt bekendtskab af dette smukke land.
"Savior" er ikke filosofisk som "The Thin Red Line" og heller ikke så effektfuld som den intense "Black Hawk Down," men den fungere nu meget godt under sine rammer.
Savior