Call It...Friendo

5.0
Tommy Lee Jones livstrætte, men yderst genkendelige sydstats bariton rumler over den sorte skærm for i næste nu at blive akkompagneret af et øde landskab hvor vi ser manden Anton Curirgh blive ført ind i en politibil. To minutter senere er Anton på fri fod igen med sin mønt og sin oxygen tank.

Klip til Llwelyn Moss, en vietnam veteran på jagt. Han finder en bunke penge tilsyneladende fra et narkoopgør og tager dem, herefter eskalerer begivenhederne alt imen sheriffen prøver at finde hoved og hale i Antons jagt på pengene og Llwelyn...

NOFOM er en krimi/thriller af højeste karat. I bund og grund handler den om to ting: Hvorledes de gamle ordenshåndhævere opfatter en ny generations psykopater som nu Anton, en personlighed de ikke begriber og ikke ønsker at vide af, og om hvordan helt almindelige menneskers valg vil forfølge dem senere hen. Det er provokerende, samfundskritisk og til tider en smule trættende.

No Country vinder på to ting: Det ene være sig det nervepirrende og intelligente manuskript og det andet være sig de ustyrligt flotte billeder. Suspensen er veltimet og ligger hele tiden og ulmer, uden at spændingsbarometeret på noget tidspunkt kommer helt op på kogepunktet. Man ser blot til og venter på den håbefulde forløsning der aldrig kommer.

Det andet være sig skuespillerpræstationerne. For i en film med meget begrænset dialog skal vi alligevel føle med dem, og her gør Tommy Lee Jones, Javier Bardem og Josh Brolin et fremragende stykke arbejde.
Brolin forstår at fange den everyday-man stil der skal være over hans figur, Tommy spiller sin rolle nærmest på autopilot og stadig fængende og sidst men ikke mindst gør Bardem en psykotisk hitman hvis lige ikke er set og aldrig vil blive set.

Filmen afvikles i et roligt tempo, så hvis det er adrenalinpumpende actionsekvenser man søger bør man lede andetsteds. Modigt af Coen-brødrene at tage et sådannt emne op på film.
No Country for Old Men