Flottere Action...(Næsten) Samme Historie

5.0
Syv år skulle der gå før James Cameron tog sig sammen til at lave en efterfølger til kultfilmen fra 1984 og var den værd at vente på? JA!

Cameron havde efter den første Terminator fået slået sit navn fast på en hver sci nørds filmtavle med værker som Aliens og The Abyss, og dette bevirkede at Cameron og Schwarzenegger fik filmhistoriens (dengang) største budget i hænderne til at skrue en efterfølger sammen der kunne hamle op med den første.

Er det lykkes, både ja og nej. Ja fordi at de fuldstændig lamslående computereffekter og actionscenarier langt overgik den første, i denne film er fjenden nemlig en yderst avanceret terminator som har den egenskab at kunne imitere alt hvad den rører ved og det er fantastisk flot at se på, specielt en scene hvor terminatoren kommer op af gulvet som en væskelignende, menneskeformet masse sparker stadig røv på de fleste CGI effekter den dag i dag.

I anden del har Sarah Connor fået sin søn John, som er endt i plejefamilie da moderen sidder på den lukkede pga. sit snak om dræberrobotter fra fremtiden. John bliver beskyttet af T-800 (Schwarzenegger) der til forveksling ligner den selvsamme terminator der skulle udrydde ham før han blev født, og der opstår et venskab imellem de to.

Det er for så vidt godtnok at føre serien nye veje, men hele venskabet mellem menneske og maskine er mit hovedproblem i denne film. Den skumle noir stemning der herskede i etteren er smidt overbord for at danne et mindre fjendsk miljø hvor John lærer Terminatoren at opføre sig som menneske, hvilket totalt undergraver Camerons vision af Terminatoren fra den første film.

Men det stopper ikke Terminator 2 for at være en uforskammet underholdende og flot actionfilm og der er nedskydninger, store eksplosioner og metal nok til at tilfredsstille den actionhungrende side af sig. At historien så bryder med sin egen logik nogle gange undervejs kan man så tilgive, men det er ikke helt den Terminator jeg først stiftede bekendtskab med.

Pga. af sine få fejltrin mister Terminator 2 en stjerne i forhold til sin forgænger, men også kun en da filmen er et stort actionfestfyrvækeri fra ende til anden.

Terminator 2: Dommedag