På sporet af den tabte uskyld

5.0
Grumt krimidrama, hvor en pensioneret militærpolitimand en aften bliver ringet op og får at vide, at hans soldatersøn er forsvundet efter at være kommet hjem på orlov fra Irak. Da sønnens lig kort efter findes parteret og brændt i en vejkant, blander faderen sig i efterforskningen, men hans søgen efter svar fører også til ubehagelige sandheder.

"In the Valley of Elah" er både skrevet og instrueret af Paul Haggis, der har haft en stor finger med i nogle af de senere års bedste amerikanske film - som "Million Dollar Baby" og "Crash". Den her har også det karakteriske Haggis-præg, hvor filmen bygges langsomt og roligt op, og man får tid til at lære personerne at kende, så filmen slår ekstra hårdt, når de store twists og sandheder rammer mod slutningen. "In the Valley of Elah" er nok en krimi på overfladen, men i virkeligheden er den en rasende antikrigsfilm med ét budskab: At krig er umenneskeligt.

Haggis kan sit kram, også selv om filmen ikke har helt samme gennemslagskraft som hans instruktørdebut, "Crash". Plottet bygges langsomt og metodisk op, støttet af Roger Deakins' stemningsfuldt dystre billeder, og "In the Valley of Elah" slutter med et flot symbolsk slag med halen, der bestemt er værd at vente på.

Og så har den ikke mindst Tommy Lee Jones, der er forrygende i hovedrollen som ordknap, korrekt pensioneret militærmand. Hans furede ansigt fortæller hele filmens historie, og det var helt rimeligt, at han blev Oscar-nomineret for den her frem for "No Country for Old Men". Derudover er der glimrende spil af især Charlize Theron som den politikvinde, der får sagen, og af Susan Sarandon som Jones' kone. Yngre navne som Jason Patric og James Franco drukner derimod lidt i uniformer og militærstil.

Titlen er bibelsk - Elah var dalen, hvor David kæmpede mod Goliath. Men det billede bruges anderledes, end man skulle tro i en film, der handler om Irakkrigen.

I det hele taget er det en film, der overrasker i både stil og stemning. Den fortæller sin historie ganske afdæmpet, men bringer samtidig sit antikrigsbudskab ind i amerikanernes dagligstue frem for at lade det handle om ét eller andet land langt væk. Og det bliver elegant serveret via en krimigåde, der egentlig ikke er specielt avanceret, men dog spændende nok til at fastholde éns nysgerrighed og interesse, selv om den samtidig kører på de klassiske amerikanske militærklicheer.
In the Valley of Elah