Rich Man, Poor Man
5.0
Bidsk politisk thriller, der foregår i en eksklusiv del af Ciudad de México, kaldet Zonen, som de rige beboere har fået lov til at gemme bag en høj mur, kameraer og vagtværn. En stormfuld nat vælter et reklameskilt ned over muren, og tre fyre fra slummen benytter lejligheden til at kravle ind og gå på tyvetogt. Men det ender med panik og drab, og da én af tyvene stadig er på fri fod, beslutter Zonens styrende råd sig for selv at jage ham og dække over begivenhederne frem for at involvere politiet.
Filmens egentlige konflikt er moralsk og handler om de rettigheder, de rige i Zonen tager sig. De er bange for de fattige og kriminalitet og frygter at miste deres særlige privilegier, hvis politiet efterforsker drabene bag muren. Så hellere klare tingene selv med alle forhåndenværende midler.
"La Zona" giver et grimt billede af et korrupt, kynisk mexicansk samfund, hvor enhver er sig selv nærmest - men det er ikke svært at se filmens handling som en allegori over forholdet mellem rig og fattig i verden som helhed. Ideen er helt klart at vise, hvordan de riges argumenter om at beskytte sig selv hurtigt bliver til ren junglelov, hvor fattige behandles fuldstændig hensynsløst i sikkerhedens og den personlige ejendomsrets navn.
Det er forfatter-instruktør Rodrigo Plás første spillefilm, og "La Zona" er en imponerende debut med masser af nerve. Den har dog visse dramaturgiske problemer, fordi Plá er så opsat på at få sine politiske pointer igennem, at man ind imellem fornemmer en stor belærende pegefinger. Det gør historien lidt langsom og tager toppen af den basale spænding, som der ellers bliver bygget godt op til. Afhængigt af politisk standpunkt kan man givetvis også diskutere, om "La Zona" rammer rent eller bliver lidt for naiv og frelst. På grund af den åbenlyst politiske indgangsvinkel virkede den i hvert fald temmelig forudsigelig på mig.
Men det er absolut en glimrende og meget helstøbt film. Skuespillerne gør det fint, især Mario Zaragoza som den politimand, der forsøger at afsløre de riges selvtægt, men samtidig lever op til alle fordomme om det mexicanske politis arbejdsmetoder. Og Emiliano Villanuevas fotografering sørger sammen med Antonio Muño-Hierros flotte production design for, at kontrasten mellem rig og fattig hele tiden bliver udtrykt visuelt.
Filmens egentlige konflikt er moralsk og handler om de rettigheder, de rige i Zonen tager sig. De er bange for de fattige og kriminalitet og frygter at miste deres særlige privilegier, hvis politiet efterforsker drabene bag muren. Så hellere klare tingene selv med alle forhåndenværende midler.
"La Zona" giver et grimt billede af et korrupt, kynisk mexicansk samfund, hvor enhver er sig selv nærmest - men det er ikke svært at se filmens handling som en allegori over forholdet mellem rig og fattig i verden som helhed. Ideen er helt klart at vise, hvordan de riges argumenter om at beskytte sig selv hurtigt bliver til ren junglelov, hvor fattige behandles fuldstændig hensynsløst i sikkerhedens og den personlige ejendomsrets navn.
Det er forfatter-instruktør Rodrigo Plás første spillefilm, og "La Zona" er en imponerende debut med masser af nerve. Den har dog visse dramaturgiske problemer, fordi Plá er så opsat på at få sine politiske pointer igennem, at man ind imellem fornemmer en stor belærende pegefinger. Det gør historien lidt langsom og tager toppen af den basale spænding, som der ellers bliver bygget godt op til. Afhængigt af politisk standpunkt kan man givetvis også diskutere, om "La Zona" rammer rent eller bliver lidt for naiv og frelst. På grund af den åbenlyst politiske indgangsvinkel virkede den i hvert fald temmelig forudsigelig på mig.
Men det er absolut en glimrende og meget helstøbt film. Skuespillerne gør det fint, især Mario Zaragoza som den politimand, der forsøger at afsløre de riges selvtægt, men samtidig lever op til alle fordomme om det mexicanske politis arbejdsmetoder. Og Emiliano Villanuevas fotografering sørger sammen med Antonio Muño-Hierros flotte production design for, at kontrasten mellem rig og fattig hele tiden bliver udtrykt visuelt.
16/06-2008