I like dynamite ... and gunpowder ... and gasoline

6.0
*mindre spoiler*

Allerede med "Batman Begins" viste Christopher Nolan og resten af filmholdet, at de kunne noget specielt med superheltegenren. For første gang kom der en film, der virkelig tog tegneseriens moderne mestre (her især Frank Miller) til sig i en dyster, voksen superhelteverden. "The Dark Knight" har præcis de samme forcer som "Batman Begins" - og så lige tilsat et langt mere ambitiøst manuskript og alle tiders mest overbevisende superskurk.

Stemningen bliver slået an fra de allerførste billeder af Gothams mørke skyskrabere. De glider over i et twistet bankrøveri, som straks markerer, at det her er en film med mere tempo end forgængeren. Og derfra går det løs med en handling i flere tråde.

"The Dark Knight" foregår et års tid efter den første film, hvor to nye personligheder dominerer nyhedsfladen i Gotham: Byens nye tough-on-crime statsadvokat og folkehelt, Harvey Dent. Og så den mystiske, gale superskurk, der møver mafiaen ud og skaber totalt kaos. Jokeren. Som her er langt fra Jack Nicholsons kitschede hyggeonkel i 1989-versionen.

Heath Ledger er simpelt hen fuldstændig vild som Jokeren. Enestående. Én af de bedste filmskurke nogensinde. Den første ros skal gives til den i makeup-afdelingen, der har designet hans ansigtsmakeup, for i modsætning til den klassiske, pænt optegnede klovnemaske markerer Ledgers udtværede ansigtsmaling fra start, hvor gal Jokeren er. Og dertil lægger Ledger så en tour-de-force af mimik, diktion, kropssprog og bragende god timing. Hans Joker er rablende, smittende, ond galskab. En anarkistisk naturkraft, der tilmed strør om sig med mindeværdige citater.

"How about a magic trick? I'm gonna make this pencil disappear."
"What does not kill you, makes you stranger."
"I like dynamite ... and gunpowder ... and gasoline. Do you know what all these things have in common? They're cheap!"
"Introduce a little anarchy."
... og mange flere.

Det er så oplagt at skrive, men altså ... For satan, hvor er det synd, at den mand døde så tidligt. Hans spil i "The Dark Knight" er én af de allerstørste skuespilspræstationer, jeg har set i de senere år.

Ud over at Heath Ledger stjæler scenen, hver gang han er på lærredet, giver Jokeren også historien en dybde, som aldrig før er set i en superheltefilm. Fordi han er det rendyrkede anarki; den uforståelige, gale modstander, der ønsker at sprænge al orden i luften.

Der stiller "The Dark Knight" så nogle yderst relevante spørgsmål om, hvad man tillade sig at gøre for at stoppe sådan en terrorist? Må man selv bryde loven, må man overvåge folk uhæmmet, må man selv bruge tortur og tæve tilståelser ud af folk? Og filmen er tilmed intelligent nok til at lade være med at give nemme svar på nogen af spørgsmålene ...

Resten er så i øvrigt også fantastisk godt skruet sammen. Aaron Eckhart er fremragende som den idealistiske Harvey Dent (der tilmed kan ses som en kommentar til Barack Obama og hans 'politics of hope'). Christian Bale er en lige så intenst overbevisende Batman som i den første film. Gary Oldman, Michael Caine og Morgan Freeman er bundsolide i deres bærende biroller. Og Maggie Gyllenhaal er udmærket som pigen, både Dent og Batman vil have. Jeg synes dog ikke, hun hæver sig over Katie Holmes - men jeg er vist også ét af de få mennesker i verden, som var fint tilfreds med Holmes i "Batman Begins".

Det fremgår vist af det ovenstående, men lad mig også bare skrive, at Christopher Nolans instruktion er fremragende. Han holder alle tråde samlet, sætter et konstant flot tempo i en ellers lang film og trækker stort skuespil ud af sine medvirkende. Samtidig er filmen totalt gennemført og ualmindeligt imponerende rent visuelt - det her foregår virkelig i det sorte, onde, gotiske Gotham. Med større og bedre eksplosioner, for kvaliteten af actionscenerne har også fået et pænt hak opad i forhold til "Batman Begins".

Selvfølgelig er der så også nogle ting, man kan kritisere. Filmen er lidt lang i det, selv om Nolan som nævnt holder flot styr på sagerne. Man skal igennem mange elementer i plottet, og det virker på et tidspunkt, som om "The Dark Knight" er ved at gabe over for meget - inden den så samler det hele sammen i en forrygende slutsekvens. Filmens svageste punkt synes jeg dog er Harvey Dents forvandling til Two-Face. Selv om Nolan-brødrene har skrevet hans historie elegant ind i resten af handlingen, og Eckhart som nævnt spiller godt, synes jeg aldrig, at skiftet blev helt troværdigt. Plus at Two-Faces ansigt kammer over i det klassisk tegneserieagtige.

Men det er altså virkelig skønhedsfejl. "The Dark Knight" er mesterlig. Meget tæt på det perfekte. Den bedste superheltefilm nogensinde.
The Dark Knight