Underholdende og forvrøvlet genre mishmash

4.0
Der skal ikke herske nogen tvivl om at Neil Marshall, der i 2005 gav os den overlegne kalustrofobiske gyser The Descent har villet lave en homage til 70'ernes og 80'ernes post-apokalyptiske film, og resultatet er Doomsday.

Den tyndslidte plot omhandler en virus som lægger det meste af Skotland øde. 20 år efter sendes den hårdføre, kvindelige Eden Sinclair og et hold elitesoldater ind for at finde en kur, men hvad de finder er en barbarisk stamme af kannibaler der ikke har glemt at deres regering lod dem i stikken ved virussens udbrud.

Doomsday besidder først og fremmest et helt vanvittigt tempo. Den blodtilsølede actionknap er i bund konstant og det er frygteligt underholdende og ret så skægt at sepå. Det er simpelthen smagsløs, fuldblodsaction som kun Neil Marshall kan lave den (Dog Soldiers, anyone)
.

Filmen fungerer perfekt som den homage den er tænkt som til fordums klassikere som Escape From New York, Mad Max, Blade Runner osv. Men filmen brækker benet lidt i anden halvdel hvor den fine apokalyptiske stemning ryger totalt på røv og albuer til fordel for... Ja, det må man selv se. Logisk er det ikke, men fandens underholdende er det.

Den kønne Rhona Mitra spiller rimelig anonymt som den ultimative actionheltinde. Bob Hoskins er også rimelig uinteressant som hendes overordnede, men den altid fremragende Malcolm McDowell gør et godt stykke arbejde som den strandede videnskabsmand Kane.

Doomsday er som sagt ikke stor filmkunst, men guf for alle der værdsætter en omgang blodig post-apokalyptisk gang action.
Doomsday