Forvansket

2.0
Tegneserien "Wanted" udkom som en miniserie på seks hæfter i 2003-04. Den blev skabt af Mark Millar, som er én af nutidens mest markante tegneserieforfattere - bl.a. kendt for "The Ultimates", "Ultimate X-Men" og "Civil War", som alle er noget af det mest interessante, Marvel har udgivet i de senere år. "Wanted" er ét af Millars sideprojekter på mindre forlag og leger med tanken om, at superskurkene har taget magten. Hovedpersonen er en betydningsløs kontornusser, som en dag finder ud af, at hans far var én af verdens største superskurke, og hans arv er at komme med i den organisation af skurke, der i al hemmelighed styrer og udplyndrer hele verden.

"Wanted" lægger sig dermed ind i den 'voksne' amerikanske superhelte-tradition, og det er måske den mest nihilistiske tegneserie, jeg har læst. For Millar stiller spørgsmålet om, hvad der ville ske, hvis man fik superkræfter og slap sine indre, egoistiske drifter løs. Samtidig med at han løfter skildringen af en forræderisk dog-eat-dog-verden op med de temaer om statens voldsmonopol og borgerrettigheder, som går igen i flere af hans andre titler. Den sidste side i "Wanted" er sammen med slutningen på "Watchmen" det mest provokerende, jeg har set i en tegneserie.

Og så er der "Wanted" som film. Hovedpersonerne hedder godt nok det samme, og filmen handler også om en kontornusser, der finder ud af, at han har specielle evner. Men ellers er det dæleme svært at genkende forlægget.

I filmen er der ikke nogen superskurke, men i stedet et årtusindgammelt hemmeligt selskab af elite-lejemordere, der mener, at de dræber folk for menneskehedens bedste. Hvem der skal dræbes, bliver bestemt af en (magisk?) væv, som man aldrig får nogen nærmere forklaring på. Ligesom man heller aldrig får forklaret, hvem hulen der har fundet på de her lejemordere i skyggerne, der nakker onde mennesker, fordi de kan. Man kan sige, at filmen nærmer sig noget af tematikken fra tegneserien, ved at selskabet enerådigt har tiltaget sig den magt - men det har bare slet ikke samme kant som i tegneserien, hvor alle er drevet af egoisme.

Og efterhånden som filmen skrider frem, kommer det udelukkende til at handle om, hvem der har magten i det hemmelige selskab, og hvordan de udøver den. Men man fik jo aldrig forklaret noget ordentligt præmis for selskabet i første omgang, så i mine øjne blev det bare dummere og dummere. Ideerne fra tegneserien har tydeligvis været for hård kost for filmselskabet i en mainstream-blockbuster ... men hvorfor i alverden vælger man så at filmatisere den i første omgang?

Alligevel er filmen ikke helt talentløs. Det skyldes især, at Universal har hentet Timur Bekmambetov ind som instruktør - det var ham, der lavede de russiske fantasy-thrillere "Night Watch" og "Day Watch". Hans visuelle talent slår virkelig igennem i "Wanted", hvor de computeriserede kombinationer af ultranærbilleder, superslow og stop-og-spol i billederne skaber et action-filmsprog, der tydeligt er inspireret af "The Matrix", men også kommer et flot skridt videre.

Der er rigtig fede detaljer i filmen, når lejemorderne skruer deres kugler og laver vanvittige bilstunts. Men også her glemmer den faktisk at få en vigtig præmis på plads: For "Wanted" er jo som udgangspunkt en superhelte-historie og det, der foregår, hører også klart hjemme i superhelte-genren. Det bliver bare ikke etableret, at vi er i den verden - i stedet opfører lejemorderne sig nærmere som superagenter, og det betyder, at de visuelle effekter er med til at undergrave filmens troværdighed.

Men man kan selvfølgelig bare læne sig tilbage og nyde actionliret - og Bekmambetov skal også have ros for slutscenen, der trods alt formår at have noget af den kant, som sidste side i tegneserien "Wanted" har. Jeg synes også, at James McAvoy og Angelina Jolie giver en udmærket gang action-skuespil i de to hovedroller. Til gengæld viser Morgan Freeman desværre et overraskende lavt bundniveau i rollen som leder af det hemmelige selskab.

"Wanted" er ganske underholdende et pænt stykke ad vejen, men bliver så knækket af de tåbelige præmisser og halvfærdige ideer, der er blevet lagt ned over filmen. Jeg ved, det lyder som en kliché at skrive det, men: Tegneserien var langt, langt bedre.
Wanted