Modig og gennemført væmmelig
4.0
Abeer Qasim Hamza var 14 år gammel, da hun i marts 2006 blev voldtaget af en gruppe amerikanske soldater, som derefter skød hende og satte ild til hendes lig. Forinden havde soldaterne dræbt pigens far, mor og lillesøster, som var de øvrige tilstedeværende i familiens hus ved landsbyen Yusufiyah i Irak.
"Redacted" er Brian De Palmas fiktionaliserede udgave af hændelsen. De Palma ville egentlig gerne have lavet den som en decideret dramadokumentar, men fordi soldaternes sager stadig er på vej gennem det amerikanske retssystem, var han af juridiske hensyn nødt til at pakke filmen ind i et lag fiktion. Så personerne hedder noget andet, og begivenhederne forløber ikke helt som i virkeligheden - men det er tæt på, og i hvert fald nok til at understrege De Palmas pointer.
Den primære pointe er selvfølgelig, at krig er noget lort. Fordi krigen sætter folk i ekstreme stress-situationer og opbygger en os-mod-dem-mentalitet, som indirekte er med til at sørge for, at soldaterne går amok. "Redacted" undskylder langtfra deres opførsel, men retter i stedet søgelyset mod de veluddannede, intelligente mennesker omkring voldtægtsmændene, som ikke stopper overgrebet.
I skildringen af soldaternes sociale virkelighed lider filmen lidt under, at den er lavet på lavbudget, og at De Palma har brugt ukendte skuespillere, som mestendels kun har haft småroller på tv tidligere. Dermed undgår han selvfølgelig, at man opfatter filmen som Hollywood-fiktion, når man ser et kendt ansigt - men det gør man så alligevel, fordi skuespillet flere steder er lidt for amatøragtigt, og nogle scener lugter lovlig meget af studieoptagelser. Selv om der i øvrigt er gjort et godt job med at få kulisserne til at ligne en militærlejr.
Men til slut kommer De Palmas pointe alligevel ualmindeligt effektivt igennem. Det sker, når han breder filmens fiktive historie ud ved at vise en stribe af virkelighedens ofre for Irakkrigen. Dér får man smækket lige i fjæset, at den slags, man lige har set, det foregår faktisk i virkeligheden. Understreget af nogle af de barskeste billeder, jeg nogensinde har set i en spillefilm. I den passage bliver "Redacted" en stærk antikrigsfilm, for det er simpelt hen umuligt at lade være med at forholde sig til det, mens man går ud af biografen.
De Palmas anden pointe med filmen afsløres af titlen. "Redacted" er et andet ord for 'redigeret', og det bruges bl.a. af det amerikanske militær, når de skal markere, at oplysninger er blevet udeladt af militære hensyn. I den sammenhæng betyder det altså i praksis 'censureret'. De Palma ønsker tydeligvis at sætte fokus på, at den sandhed, vi har om Irakkrigen, er et stykke redigeret virkelighed. At man ikke kan være sikker på, hvad der er op og ned, fordi alle informationer er styret af kilder, som har deres egen dagsorden omkring krigen.
I "Redacted" bliver det udstillet, ved at handlingen bliver fortalt gennem et ekstra lag fiktion. Optagelserne giver sig ud for at være en blanding af soldaternes hjemmevideoer, dokumentarprogrammer, tv-nyheder og videoklip på forskellige hjemmesider - med både amerikanske og arabiske vinkler. Egentlig er det jo supergodt tænkt, men igen kikser selve udførelsen lidt. Der er gjort rigtig meget ud af at få de forskellige dele til at virke troværdige, men nogle virker lidt overflødige, og der er især en fransk dokumentarfilm, som er så tilstræbt fransk-intellektuel, at den virker som en parodi. Jeg synes ellers, at De Palma har fat i noget klart interessant her, men når det ikke bliver ordentligt udført, kommer hans egen film til at fremstå manipulerende. Plus at det virker lidt mærkeligt at sætte fokus på den redigerede virkelighed, når filmen handler om en mord- og voldtægtssag, som faktisk er særdeles godt belyst i offentligheden og bl.a. har fået masser af omtale i amerikanske medier. Jeg tror, det ville have klædt filmen, hvis De Palma havde skruet ned for de tekniske ambitioner og havde lavet mere traditionel historiefortælling omkring hændelsen i Yusufiyah - også selv om "Redacted" dermed ville være kommet til at minde endnu mere om hans egen "Casualties of War".
Jeg vil ikke kalde det her for nogen vellykket film; dertil er der ganske simpelt for mange svipsere i udførelsen. Men "Redacted" er et utroligt modigt værk, og fordi den er så provokerende og gennemført væmmelig, har den stor værdi som en krigsfilm, man ikke bare kan ignorere efter at have set den. "Redacted" er så afgjort det mest interessante, Brian De Palma har lavet i mange år.
"Redacted" er Brian De Palmas fiktionaliserede udgave af hændelsen. De Palma ville egentlig gerne have lavet den som en decideret dramadokumentar, men fordi soldaternes sager stadig er på vej gennem det amerikanske retssystem, var han af juridiske hensyn nødt til at pakke filmen ind i et lag fiktion. Så personerne hedder noget andet, og begivenhederne forløber ikke helt som i virkeligheden - men det er tæt på, og i hvert fald nok til at understrege De Palmas pointer.
Den primære pointe er selvfølgelig, at krig er noget lort. Fordi krigen sætter folk i ekstreme stress-situationer og opbygger en os-mod-dem-mentalitet, som indirekte er med til at sørge for, at soldaterne går amok. "Redacted" undskylder langtfra deres opførsel, men retter i stedet søgelyset mod de veluddannede, intelligente mennesker omkring voldtægtsmændene, som ikke stopper overgrebet.
I skildringen af soldaternes sociale virkelighed lider filmen lidt under, at den er lavet på lavbudget, og at De Palma har brugt ukendte skuespillere, som mestendels kun har haft småroller på tv tidligere. Dermed undgår han selvfølgelig, at man opfatter filmen som Hollywood-fiktion, når man ser et kendt ansigt - men det gør man så alligevel, fordi skuespillet flere steder er lidt for amatøragtigt, og nogle scener lugter lovlig meget af studieoptagelser. Selv om der i øvrigt er gjort et godt job med at få kulisserne til at ligne en militærlejr.
Men til slut kommer De Palmas pointe alligevel ualmindeligt effektivt igennem. Det sker, når han breder filmens fiktive historie ud ved at vise en stribe af virkelighedens ofre for Irakkrigen. Dér får man smækket lige i fjæset, at den slags, man lige har set, det foregår faktisk i virkeligheden. Understreget af nogle af de barskeste billeder, jeg nogensinde har set i en spillefilm. I den passage bliver "Redacted" en stærk antikrigsfilm, for det er simpelt hen umuligt at lade være med at forholde sig til det, mens man går ud af biografen.
De Palmas anden pointe med filmen afsløres af titlen. "Redacted" er et andet ord for 'redigeret', og det bruges bl.a. af det amerikanske militær, når de skal markere, at oplysninger er blevet udeladt af militære hensyn. I den sammenhæng betyder det altså i praksis 'censureret'. De Palma ønsker tydeligvis at sætte fokus på, at den sandhed, vi har om Irakkrigen, er et stykke redigeret virkelighed. At man ikke kan være sikker på, hvad der er op og ned, fordi alle informationer er styret af kilder, som har deres egen dagsorden omkring krigen.
I "Redacted" bliver det udstillet, ved at handlingen bliver fortalt gennem et ekstra lag fiktion. Optagelserne giver sig ud for at være en blanding af soldaternes hjemmevideoer, dokumentarprogrammer, tv-nyheder og videoklip på forskellige hjemmesider - med både amerikanske og arabiske vinkler. Egentlig er det jo supergodt tænkt, men igen kikser selve udførelsen lidt. Der er gjort rigtig meget ud af at få de forskellige dele til at virke troværdige, men nogle virker lidt overflødige, og der er især en fransk dokumentarfilm, som er så tilstræbt fransk-intellektuel, at den virker som en parodi. Jeg synes ellers, at De Palma har fat i noget klart interessant her, men når det ikke bliver ordentligt udført, kommer hans egen film til at fremstå manipulerende. Plus at det virker lidt mærkeligt at sætte fokus på den redigerede virkelighed, når filmen handler om en mord- og voldtægtssag, som faktisk er særdeles godt belyst i offentligheden og bl.a. har fået masser af omtale i amerikanske medier. Jeg tror, det ville have klædt filmen, hvis De Palma havde skruet ned for de tekniske ambitioner og havde lavet mere traditionel historiefortælling omkring hændelsen i Yusufiyah - også selv om "Redacted" dermed ville være kommet til at minde endnu mere om hans egen "Casualties of War".
Jeg vil ikke kalde det her for nogen vellykket film; dertil er der ganske simpelt for mange svipsere i udførelsen. Men "Redacted" er et utroligt modigt værk, og fordi den er så provokerende og gennemført væmmelig, har den stor værdi som en krigsfilm, man ikke bare kan ignorere efter at have set den. "Redacted" er så afgjort det mest interessante, Brian De Palma har lavet i mange år.
27/10-2008