Et postmoderne højdepunkt
6.0
Jeg ser denne film som et højdepunkt i den postmoderne filmbølge.
Det lykkedes fra første færd Lynch på postmoderne vis at kombinere det episke melodrama med sin egen udsyrede, ætsende, patetiske og parodierende ironi.
Filmens æstetik er desuden levende filmen igennem - eksempelvis i kraft af flere flotte match-cuts og et komplekst symbolsprog.
Denne film er lige det den ultimativt tandløse "The Wizard of Oz" har trængt til siden dens skabelse i 1939. Her er den romantiske og komplet ufarlige søndagsspadsertur på "The Yellow-bricked Road" udskiftet med en hard-boiled outreret køretur over USA's randområder.
Det eminente her er, at denne filmhistoriske bevidsthed ikke gør filmen spor snobbet - den accepterer tvætimod sig selv som et massekulturelt fænomen og ender som en dragende tour de force i sex, drugs & rock'n'roll!
Det lykkedes fra første færd Lynch på postmoderne vis at kombinere det episke melodrama med sin egen udsyrede, ætsende, patetiske og parodierende ironi.
Filmens æstetik er desuden levende filmen igennem - eksempelvis i kraft af flere flotte match-cuts og et komplekst symbolsprog.
Denne film er lige det den ultimativt tandløse "The Wizard of Oz" har trængt til siden dens skabelse i 1939. Her er den romantiske og komplet ufarlige søndagsspadsertur på "The Yellow-bricked Road" udskiftet med en hard-boiled outreret køretur over USA's randområder.
Det eminente her er, at denne filmhistoriske bevidsthed ikke gør filmen spor snobbet - den accepterer tvætimod sig selv som et massekulturelt fænomen og ender som en dragende tour de force i sex, drugs & rock'n'roll!
28/12-2008