Solidt håndværk
6.0
De sidste mange gange er jeg blevet frygtelig skuffet når jeg har set en filmatiseret bog på det store lærred. Sidste gang var filmatiseringen af Dan Browns Da Vinci Mysteriet.
En bog kan noget en film ikke kan. Den kan beskrive tanker hos hovedpersonerne og gå i dybden med handlingen. Men en film kan også noget en bog ikke kan. Den kan bruge visuelle og audiative virkemidler til fx. at gøre gysene i bogen stærkere. Og filmen kan vise mimikken hos personerne - selve skuespillet - den historie der også ligger uden for ordet. Og det er lige præcis det Niels Arden Oplev har gjort helt fantastisk. Skuespilpræstationerne i filmen er suveræne. Selv har jeg aldrig set så godt lavet - en filmatisering af en bog. Jeg var inde og se filmen med en der ikke havde læst bogen. Hun var begejstret for filmen omend hun flere gange i bogstavelig forstand var skræmt fra vid og sans af de godt sammenskruede uhyggelige scener. Og jeg selv, der havde læst bogen, ... ja jeg var også skræmt fra vid og sans. Hvert sekund af filmen var en nydelse. Jeg var tilbage hos Michael Blomquist. Tilbage hos Lisbeth Salander. Før jeg så filmen tænkte jeg at det måtte være en umulig opgave at caste Lisbeth Salander. Niels Arden Oplev gjorde det!. Selvfølgelig er filmen ikke tro mod bogen ord for ord. Og heldigvis for det! Måske lidt kynisk har det betydning at forfatteren er død. At instruktøren har kunne få lov til at være filminstruktør og ikke bogplagiat kameramand? for der er tale om et solidt håndværk lavet med meget stor kærlighed til filmen som fortælleform.
Kombinationen af et godt biografsæde, et stort lærred og en god film kan ikke blive mere ultimativ end dette. Se filmen - det kan ikke blive bedre. - Tak til producer Søren Stæremose fordi du stædigt holdt fast i at få overtalt Niels til at lave filmen. Det var den rette mand til opgaven.
Niels vil med denne film blive tilbudt mange store internationale filmjobs - vent bare og se
En bog kan noget en film ikke kan. Den kan beskrive tanker hos hovedpersonerne og gå i dybden med handlingen. Men en film kan også noget en bog ikke kan. Den kan bruge visuelle og audiative virkemidler til fx. at gøre gysene i bogen stærkere. Og filmen kan vise mimikken hos personerne - selve skuespillet - den historie der også ligger uden for ordet. Og det er lige præcis det Niels Arden Oplev har gjort helt fantastisk. Skuespilpræstationerne i filmen er suveræne. Selv har jeg aldrig set så godt lavet - en filmatisering af en bog. Jeg var inde og se filmen med en der ikke havde læst bogen. Hun var begejstret for filmen omend hun flere gange i bogstavelig forstand var skræmt fra vid og sans af de godt sammenskruede uhyggelige scener. Og jeg selv, der havde læst bogen, ... ja jeg var også skræmt fra vid og sans. Hvert sekund af filmen var en nydelse. Jeg var tilbage hos Michael Blomquist. Tilbage hos Lisbeth Salander. Før jeg så filmen tænkte jeg at det måtte være en umulig opgave at caste Lisbeth Salander. Niels Arden Oplev gjorde det!. Selvfølgelig er filmen ikke tro mod bogen ord for ord. Og heldigvis for det! Måske lidt kynisk har det betydning at forfatteren er død. At instruktøren har kunne få lov til at være filminstruktør og ikke bogplagiat kameramand? for der er tale om et solidt håndværk lavet med meget stor kærlighed til filmen som fortælleform.
Kombinationen af et godt biografsæde, et stort lærred og en god film kan ikke blive mere ultimativ end dette. Se filmen - det kan ikke blive bedre. - Tak til producer Søren Stæremose fordi du stædigt holdt fast i at få overtalt Niels til at lave filmen. Det var den rette mand til opgaven.
Niels vil med denne film blive tilbudt mange store internationale filmjobs - vent bare og se
19/02-2009