Dommedag nu
3.0
Arnold Schwarzenegger spiller endnu engang med musklerne i Peter Hyams' underholdende actionstykke "End of Days".
Ifølge de hellige skrifter er der ikke tal på alle de sataniske uhyrligheder, vi har i vente, når klokken slår tolv ved årtusindeskiftet. Ældgamle profetier om verdens undergang skal nu for alvor stå deres prøve, og Hollywood har naturligvis ikke været sene til at puste til helvedes-ilden. Et par film med dette dommedagstema dukker nemlig i de næste måneder op i de danske biografer, og først i rækken står Peter Hyams' "End of Days".
Djævlebesøg
Den noget højtsvævende historie går ud på, at djævlen, op til årtusindeskiftet, kommer ned på jorden for at befrugte en fra fødslen udvalgt ung kvinde. Det djævelske afkom vil åbne helvedesporten og skabe ragnarok på jorden. Vatikanet har, siden hun blev født, sendt disciple ud i verden for at finde den unge kvinde - men forgæves. Tyve år senere gør man i New York klar til at fejre det nye årtusinde, og samtidig gør Satan selv sin entre i skikkelse af en karismatisk finansmand (Gabriel Burne). Den desillusionerede eks-politimand Jericho (Arnold Schwarzenegger), der nu arbejder som sikkerhedsekspert, er en dag sat til at beskytte finansmanden. Det udvikler sig til et skuddrama, og da skuddene kommer fra en bevæbnet præst, vælger Jericho og hans makker Chicago (Kevin Pollak) at grave i sagen. Præstens efterladenskaber leder dem på sporet af en ung pige, Christine York (Robin Tunney), og uvidende står de pludselig med nøglen til helvedesporten. Det giver dem desværre djævlen på nakken, og da Chicago må lade livet, bliver Jericho pigens beskytter. Efterhånden går det, med hjælp fra præsten Farther Murphy (Rod Steiger), op for Jericho, hvad og ikke mindst hvem, han har med at gøre, og et kapløb med tiden indledes.
Uhøjtideligt sludder
Det mest befriende ved "End of Days" er, at den langt hen ad vejen ikke tager sig selv særlig højtideligt. Andrew W. Marlowe har skrevet et underholdende manuskript med en ofte ganske vittig dialog, der netop tager brodden af det højtidelige tema. Men til sidst kan filmen desværre ikke dy sig for at forfalde til det patetiske og taber næsten det hele på gulvet. Specielt slem er den afsluttende scene i kirken. Her strækker Jericho våben og forsøger at bekæmpe ondskaben med sin genfundne tro, og Arnold Schwarzeneggers utilstrækkelighed som dramatisk skuespiller åbenbarer sig med tæerkrummende tydelighed. Det taler heller ikke til filmens fordel, at den har udstyret Jericho-figuren med en lettere søgt fortid, der omhandler mafiaens drab på hans kone og barn.
Peter Hyams har aldrig fremstået som nogen specielt personlig instruktør, men mere som en kompetent efterligner af andres værker. Det skinner også igennem i "End of Days", som er indhyllet i en ufejlbarlig Blade Runnersk tone af dysterhed, der faktisk klæder den. Udover et par slemme dramatiske scener er Schwarzenegger tilbage i vante actionrammer, mens Rod Steiger har det mere end svært med sin noget stereotype præsterolle. Derimod spiller Gabriel Byrne den personificerede ondskab med et dejligt, satanisk glimt i øjet, og udstyret med en strøm af one-liners er han et af filmens befriende momenter. Lader man sit sandsynligheds-gen blive derhjemme, er "End of Days" en underholdende og til tider ganske morsom omgang dommedagssludder.
Ifølge de hellige skrifter er der ikke tal på alle de sataniske uhyrligheder, vi har i vente, når klokken slår tolv ved årtusindeskiftet. Ældgamle profetier om verdens undergang skal nu for alvor stå deres prøve, og Hollywood har naturligvis ikke været sene til at puste til helvedes-ilden. Et par film med dette dommedagstema dukker nemlig i de næste måneder op i de danske biografer, og først i rækken står Peter Hyams' "End of Days".
Djævlebesøg
Den noget højtsvævende historie går ud på, at djævlen, op til årtusindeskiftet, kommer ned på jorden for at befrugte en fra fødslen udvalgt ung kvinde. Det djævelske afkom vil åbne helvedesporten og skabe ragnarok på jorden. Vatikanet har, siden hun blev født, sendt disciple ud i verden for at finde den unge kvinde - men forgæves. Tyve år senere gør man i New York klar til at fejre det nye årtusinde, og samtidig gør Satan selv sin entre i skikkelse af en karismatisk finansmand (Gabriel Burne). Den desillusionerede eks-politimand Jericho (Arnold Schwarzenegger), der nu arbejder som sikkerhedsekspert, er en dag sat til at beskytte finansmanden. Det udvikler sig til et skuddrama, og da skuddene kommer fra en bevæbnet præst, vælger Jericho og hans makker Chicago (Kevin Pollak) at grave i sagen. Præstens efterladenskaber leder dem på sporet af en ung pige, Christine York (Robin Tunney), og uvidende står de pludselig med nøglen til helvedesporten. Det giver dem desværre djævlen på nakken, og da Chicago må lade livet, bliver Jericho pigens beskytter. Efterhånden går det, med hjælp fra præsten Farther Murphy (Rod Steiger), op for Jericho, hvad og ikke mindst hvem, han har med at gøre, og et kapløb med tiden indledes.
Uhøjtideligt sludder
Det mest befriende ved "End of Days" er, at den langt hen ad vejen ikke tager sig selv særlig højtideligt. Andrew W. Marlowe har skrevet et underholdende manuskript med en ofte ganske vittig dialog, der netop tager brodden af det højtidelige tema. Men til sidst kan filmen desværre ikke dy sig for at forfalde til det patetiske og taber næsten det hele på gulvet. Specielt slem er den afsluttende scene i kirken. Her strækker Jericho våben og forsøger at bekæmpe ondskaben med sin genfundne tro, og Arnold Schwarzeneggers utilstrækkelighed som dramatisk skuespiller åbenbarer sig med tæerkrummende tydelighed. Det taler heller ikke til filmens fordel, at den har udstyret Jericho-figuren med en lettere søgt fortid, der omhandler mafiaens drab på hans kone og barn.
Peter Hyams har aldrig fremstået som nogen specielt personlig instruktør, men mere som en kompetent efterligner af andres værker. Det skinner også igennem i "End of Days", som er indhyllet i en ufejlbarlig Blade Runnersk tone af dysterhed, der faktisk klæder den. Udover et par slemme dramatiske scener er Schwarzenegger tilbage i vante actionrammer, mens Rod Steiger har det mere end svært med sin noget stereotype præsterolle. Derimod spiller Gabriel Byrne den personificerede ondskab med et dejligt, satanisk glimt i øjet, og udstyret med en strøm af one-liners er han et af filmens befriende momenter. Lader man sit sandsynligheds-gen blive derhjemme, er "End of Days" en underholdende og til tider ganske morsom omgang dommedagssludder.
19/11-2018