Rutschebaneturen fra helvede
6.0
For et par dage siden faldt jeg over [REC], som jeg har haft lyst til at se, siden jeg så den allerførste teaser for filmen, så jeg skyndte mig selvfølgelig at købe et eksemplar, nu da muligheden var der. Da mørket faldt på, fandt jeg filmen frem, slukkede for lyset, skruede usandsynligt højt op for lyden og satte mig så godt tilrette, for at se hvad der forhåbentligt ville være en god halvanden times gys og gru og jeg skal da lige love for, at jeg blev blæst op af bagvæggen ligeså snart den første inficerede beboer går til angreb. Det her er nervepirrende chok gys, når det er bedst.
Hele setup'et er set mange gange før, en flok mennesker bliver spærret inde i et hus, hvor de nu må kæmpe for deres liv, i bedste zombiefilms stil, men det der gør den her film så fremragende, er at den er så fandens gennemført lavet. I modsætning til film som Cloverfield og The Blair Witch Project, hvor man til sidst bare undre sig over, at de absolut skal filme alt det der sker, i stedet for at koncentrere sig om at overleve, bliver kameraet i [REC] en integreret del af handlingen, så man virkelig føler, at det er en nødvendig del af filmen og ikke bare en gimmick. Et godt eksempel på dette, er et tidspunkt i filmen, hvor alt lyset går ud og de er nødt til at bruge det lys som sidder på kameraet, for overhovedet at kunne se noget. Flere gange i filmen har kameraet en livsnødvendig funktion og derfor sidder man altid og håber på at kameraet ikke går i stykker, det skaber noget ekstra spænding ved siden af det faktum, at de er spæret inde i et hus med en masse inficerede, der kun er interesseret i at få fat i dem.
Spansk film er inde i lidt af en succesbølge lige for tiden og [REC] er bestemt ingen undtagelse på det punkt. Spansk film er nemlig også mere en bare Pedro Almodóvar, som uden tvivl er en fremragende instruktør, men man kunne da håbe at den her film giver folk blod på tanden, til at undersøge nogle af alternativerne på det spanske filmmarked, som har masser af fremragende film at byde på, uden at Almodóvar er involveret, og det er [REC] et glimrende bevis på.
Hele setup'et er set mange gange før, en flok mennesker bliver spærret inde i et hus, hvor de nu må kæmpe for deres liv, i bedste zombiefilms stil, men det der gør den her film så fremragende, er at den er så fandens gennemført lavet. I modsætning til film som Cloverfield og The Blair Witch Project, hvor man til sidst bare undre sig over, at de absolut skal filme alt det der sker, i stedet for at koncentrere sig om at overleve, bliver kameraet i [REC] en integreret del af handlingen, så man virkelig føler, at det er en nødvendig del af filmen og ikke bare en gimmick. Et godt eksempel på dette, er et tidspunkt i filmen, hvor alt lyset går ud og de er nødt til at bruge det lys som sidder på kameraet, for overhovedet at kunne se noget. Flere gange i filmen har kameraet en livsnødvendig funktion og derfor sidder man altid og håber på at kameraet ikke går i stykker, det skaber noget ekstra spænding ved siden af det faktum, at de er spæret inde i et hus med en masse inficerede, der kun er interesseret i at få fat i dem.
Spansk film er inde i lidt af en succesbølge lige for tiden og [REC] er bestemt ingen undtagelse på det punkt. Spansk film er nemlig også mere en bare Pedro Almodóvar, som uden tvivl er en fremragende instruktør, men man kunne da håbe at den her film giver folk blod på tanden, til at undersøge nogle af alternativerne på det spanske filmmarked, som har masser af fremragende film at byde på, uden at Almodóvar er involveret, og det er [REC] et glimrende bevis på.
25/04-2009