Eventyret er derude
5.0
I rækken af forsinkede danmarkspremierer på Hayao Miyazakis film er Camera Film nået til "Porco Rosso" fra 1992 - en på flere måder fantastisk historie om en jagerpilot, der er blevet forvandlet til en gris (med overskæg).
Historien udspiller sig i mellemkrigstiden i Adriaterhavet, hvor Porco Rosso er en helt-til-leje, der i sin højrøde vandflyver tager ud og bekæmper luftpirater, så snart telefonen ringer. Handlingen kommer også omkring dueller med en amerikansk spradebasse, hovedpersonens uafklarede forhold til sin store kærlighed og en længere sekvens med genopbygning af flyet, som fører til, at Porco Rosso får en geskæftig teenagepige som sin nye mekaniker.
"Porco Rosso" er gennemsyret af instruktørens velkendte kærlighed til flyvning, men Miyazakis virkelige kup er den måde, han elegant blander genrer på, plus at han tør lade historien udspille sig så relativt uforløst. Vi får aldrig hele historien om Porcos fortid og hans store kærlighed, og filmen ender også med en delvist åben slutning. Og på den måde holder Miyazaki smukt "Porco Rosso" i den fantastiske genre - den forbliver en fabel, man selv kan bygge videre på.
Filmen har ellers nogle velplacerede henvisninger til det realistiske. Depressionen og fascismen bliver nævnt. Men det tjener kun til at understrege, hvordan hovedpersonerne insisterer på at leve i en fantastisk verden, hvor eventyret er der, hvis man opsøger det. I en fascinerende blanding af romantik, noir, pirater og ikke mindst luftkampe, der som resten af filmen er virkelig flot animeret med de her store, skrumlede vandflyvere, der jager hinanden i luften. "Porco Rosso" er en meget dejlig animationsfilm fra én af genrens store mestre.
Historien udspiller sig i mellemkrigstiden i Adriaterhavet, hvor Porco Rosso er en helt-til-leje, der i sin højrøde vandflyver tager ud og bekæmper luftpirater, så snart telefonen ringer. Handlingen kommer også omkring dueller med en amerikansk spradebasse, hovedpersonens uafklarede forhold til sin store kærlighed og en længere sekvens med genopbygning af flyet, som fører til, at Porco Rosso får en geskæftig teenagepige som sin nye mekaniker.
"Porco Rosso" er gennemsyret af instruktørens velkendte kærlighed til flyvning, men Miyazakis virkelige kup er den måde, han elegant blander genrer på, plus at han tør lade historien udspille sig så relativt uforløst. Vi får aldrig hele historien om Porcos fortid og hans store kærlighed, og filmen ender også med en delvist åben slutning. Og på den måde holder Miyazaki smukt "Porco Rosso" i den fantastiske genre - den forbliver en fabel, man selv kan bygge videre på.
Filmen har ellers nogle velplacerede henvisninger til det realistiske. Depressionen og fascismen bliver nævnt. Men det tjener kun til at understrege, hvordan hovedpersonerne insisterer på at leve i en fantastisk verden, hvor eventyret er der, hvis man opsøger det. I en fascinerende blanding af romantik, noir, pirater og ikke mindst luftkampe, der som resten af filmen er virkelig flot animeret med de her store, skrumlede vandflyvere, der jager hinanden i luften. "Porco Rosso" er en meget dejlig animationsfilm fra én af genrens store mestre.
07/05-2009