Fin thriller med mere potentiale

4.0
Jeg har det lidt ambivalent med denne film, fordi den på den ene side er et ganske snildt sammensat lille thriller-plot, men på den anden side aldrig bliver til mere, selv om Anthony Hopkins er med. Hopkins er nu engang udstyret med et talent, især når han som her er bedrevidende skurk, men derfor forventer man - måske noget uretfærdigt - at der sker noget stort og spændende, hver gang han er med i en film.

Det sker ikke for alvor her, og det kan ærgre. Men faktisk er der tale om en fin lille krimi-thriller, hvor Hopkins er et gennemført dumt og arrogant svin, der prompte belønner konens utroskab ved at skyde hende ned i koldt blod. Politi og anklager kommer på, og det forløber som det skal, dog med en lille hage - hvor pokker er mordvåbnet henne? For det våben man fandt i huset har aldrig været affyret? Og uden mordvåben har man altså ingen sag. Især ikke når det viser sig, at den politimand, der arresterede den jalous ægtemand også var ham, som havde en affære med konen. Et stort ups for anklageren, spillet af Ryan Gosling, der ellers lige var på vej til det store private advokatfirma med egen golfklub og operaaftener.

Gosling fremstår som en arrogant barnerumpe, der havde alt for travlt med at køre "fast track" mod privatkarrieren, hvorfor Hopkins også med største selvfølgelighed tager røven på ham noget så eftertrykligt. Til gengæld må man rose Gosling for, at han i sit skuespil ikke lader sig mærke af, at det er en kapacitet som Hopkins, han står overfor, men derimod formår at give denne kvalificeret modspil, når de skal slå gnister i deres fælles scener. Alene derfor tror jeg sagtens, vi kan komme til at se en masse til ham fremover.

Men bortset fra et plot, hvis centrale nerve ellers er skruet godt sammen, så er det nu lidt vel lidt, der er at komme efter. Reelt bruger filmen 15-20 minutter på at etablere sit plot for derefter at slæbe sig igenne den næste time med lidt besvær, før vi får lov til at få forløsningen i filmens sidste kvarter. Ikke at der ikke sker noget i filmens miderste del, men dramaet er så sandelig ikke i fare for at koge over. Her havde lidt flere plottwists og lidt mindre privatliv gjort underværker.

Det er også lidt et problem, at Hopkins' skurk aldrig rigtigt viser sit sande jeg i filmen, medmindre man ser de alternative slutninger på dvd'en. Dette er en film, hvor man har brug for at få skurken afsløret ikke bare for det han har gjort, men også som det monster, han reelt er, og med hans virkelig ansigt. Og det er faktisk klippet ud af den oprindelige udgave af filmen. Vi har brug for at se hovmodet falde, og sker - for Hopkins vedkommende - kun i de scener, som er klippet ud af filmen.

En mindre pointe handler om David Straithairns mindre rolle som Goslings chef. Her er han kendt som "Gud", hvilket må siges at være noget af en erkendelse overfor mandens roller de senere år, især i film som "Bourne Ultimatum" og "Good Night, and Good Luck" :)
Fracture