Fremragende film om terror
5.0
Medrivende, spændende og enormt interessant film, som i tilstræbt dokumentarisk stil skildrer Rote Armee Fraktions tilblivelse og storhedstid.
Filmen har en stor styrke i, at den starter med at gøre RAF forståelige. Man forstår, hvordan deres ideer om 'byguerillaen' opstår, når fredelige demonstrationer bliver mødt med tæsk af myndighederne. Studenteroprøret var, i hvert fald til dels, næret af en helt rimelig vrede over, at anderledes tænkning blev undertrykt. Som filmen nævner, havde terroraktionerne da også forbløffende stor opbakning i den vesttyske befolkning - indledningsvis.
Men kæden hopper virkelig af i løbet af filmen, hvor især Andreas Baader fremstår som en bandit, der lige så vel kunne have været gangster eller aktivist på den modsatte side. Plus at gruppen som helhed har en fascinerende evne til at retfærdiggøre alt, hvad de foretager sig, gennem deres marxistiske teoretiseren. Hvilket selvfølgelig bare får tingene til at eskalere mere og mere.
På den modsatte side er Horst Herold, chefen for forbundskriminalpolitiet, en fornuftens stemme, som påpeger, at man ikke får terrorismen til at gå væk ved at slå folk i hovedet. Men hans budskaber drukner også i den tiltagende vold, og på det punkt er filmen ubehageligt aktuel. Jeg havde i hvert fald ikke svært ved at se nogle paralleller mellem de tyske myndigheders metoder og så moderne terrorbekæmpelse med Guantánamo og den slags.
"Der Baader Meinhof Komplex" er en virkelig vellavet film, som giver en enormt autentisk fornemmelse af 60'erne og 70'erne. Den er flot instrueret af veteranen Uli Edel (som engang lavede "Christiane F.") - der er tempo og action på fra første sekund, uden at filmen på nogen tidspunkt virker forhastet, selv om den kommer omkring ekstremt mange detaljer. Også så mange, at det nok kan være svært at følge med, hvis man ikke kender noget til RAF på forhånd. Men faktisk er der af gode grunde sorteret en del - den venstreorienterede terrorismes internationale forgreninger bliver kun løst skildret, og RAF's forbindelse til Stasi nævnes slet ikke. Men filmens indhold er fascinerende, og den giver bl.a. et korrekt portræt af Gudrun Ensslin som gruppens kvindelige leder, hvor Ulrike Meinhof mere var en medløber. I den forbindelse er det sigende, at filmen lader omstændighederne omkring Meinhofs død i fængsel stå åbne for fortolkning.
Og sidst, men ikke mindst er det en kanongodt spillet film. Johanna Wokalek og Moritz Bleibtreu er helt fantastisk overbevisende som Ensslin og Baader, men der er godt, troværdigt spil i alle roller - især også af Martina Gedeck som Meinhof, Bruno Ganz som Herold og Nadja Uhl som Brigitte Mohnhaupt.
"Der Baader Meinhof Komplex" er en fremragende film om et ualmindeligt interessant kapitel i moderne europæisk historie (og Den Kolde Krig).
Filmen har en stor styrke i, at den starter med at gøre RAF forståelige. Man forstår, hvordan deres ideer om 'byguerillaen' opstår, når fredelige demonstrationer bliver mødt med tæsk af myndighederne. Studenteroprøret var, i hvert fald til dels, næret af en helt rimelig vrede over, at anderledes tænkning blev undertrykt. Som filmen nævner, havde terroraktionerne da også forbløffende stor opbakning i den vesttyske befolkning - indledningsvis.
Men kæden hopper virkelig af i løbet af filmen, hvor især Andreas Baader fremstår som en bandit, der lige så vel kunne have været gangster eller aktivist på den modsatte side. Plus at gruppen som helhed har en fascinerende evne til at retfærdiggøre alt, hvad de foretager sig, gennem deres marxistiske teoretiseren. Hvilket selvfølgelig bare får tingene til at eskalere mere og mere.
På den modsatte side er Horst Herold, chefen for forbundskriminalpolitiet, en fornuftens stemme, som påpeger, at man ikke får terrorismen til at gå væk ved at slå folk i hovedet. Men hans budskaber drukner også i den tiltagende vold, og på det punkt er filmen ubehageligt aktuel. Jeg havde i hvert fald ikke svært ved at se nogle paralleller mellem de tyske myndigheders metoder og så moderne terrorbekæmpelse med Guantánamo og den slags.
"Der Baader Meinhof Komplex" er en virkelig vellavet film, som giver en enormt autentisk fornemmelse af 60'erne og 70'erne. Den er flot instrueret af veteranen Uli Edel (som engang lavede "Christiane F.") - der er tempo og action på fra første sekund, uden at filmen på nogen tidspunkt virker forhastet, selv om den kommer omkring ekstremt mange detaljer. Også så mange, at det nok kan være svært at følge med, hvis man ikke kender noget til RAF på forhånd. Men faktisk er der af gode grunde sorteret en del - den venstreorienterede terrorismes internationale forgreninger bliver kun løst skildret, og RAF's forbindelse til Stasi nævnes slet ikke. Men filmens indhold er fascinerende, og den giver bl.a. et korrekt portræt af Gudrun Ensslin som gruppens kvindelige leder, hvor Ulrike Meinhof mere var en medløber. I den forbindelse er det sigende, at filmen lader omstændighederne omkring Meinhofs død i fængsel stå åbne for fortolkning.
Og sidst, men ikke mindst er det en kanongodt spillet film. Johanna Wokalek og Moritz Bleibtreu er helt fantastisk overbevisende som Ensslin og Baader, men der er godt, troværdigt spil i alle roller - især også af Martina Gedeck som Meinhof, Bruno Ganz som Herold og Nadja Uhl som Brigitte Mohnhaupt.
"Der Baader Meinhof Komplex" er en fremragende film om et ualmindeligt interessant kapitel i moderne europæisk historie (og Den Kolde Krig).
24/05-2009