Dette er den bedste thiller i historien til dato!
6.0
Jeg så "the silence of the lambs" for første gang for otte år siden, og har set den ca 10-12 gange siden. Den blev ved med at poppe op i mit hovede, når man snakkede film, og jeg kan nu konkludere at ingen anden film nogensinde har gjordt ligeså stort indtryk på mig. Filmen genfødte sin genre så fantastisk at mange indstruktører skiftede tankegang og 90èrne spyttede masser af seriemorder-thrillere ud, best var finchers "seven" og Amiels "copycat". Der er en nærmest ubeskrivelig mørk kræft i dette mæsterstykke, som først og fremmest skyldes Joddie Foster og sir Anthony Hopkins i deres livs roller. Kemien mellem dem er noget af det mest facinerende jeg har set på film til dato og det skal nævnes at denne film er en øvelse i ubehag! Clarice (Foster) bliver konstant udsat for seksuelle hentydninger og andre situationer der sætter hendes beskedenhed på prøve. Det bliver gjordt klart lige fra filmens første sekvens. Joddie Fosters karekter er så genialt skrevet og udført, at jeg stadig lægger mærke til nye træk ved hende når jeg ser filmen. Sir hopkins i rollen som "Hannibal the cannibal" er så kompleks og gennemført ond at filmverdens sociopater altid bliver sammenlignet med ham, men ikke siden har jeg set en mere herlig blanding af ren ondskab, galskab og sort humor siden! han er nøglen til den intensitet der udgør filmens aller bedste sekvenser. teknisk set er han filmens mest intiligente karekter, men også den med de særeste spisevaner! den måde han kommer ind i hovedet på Clarice er bare en af de vidunderlige ting ved det kompromisløse manuskrift af ted tally. filmen er meget mørk og grå og ubærlig intens, ikke på en deprimerende måde, men på en inddragende måde der fanger og holder en i sit greb, og den har en storhed over sig hele vejen igennem. Det skyldes filmens perfektion! lys og skræmende lyd. Den altid fremragende Howard Shore har skabt et soundtrack som fanger filmens stemning perfekt. Dette er bare stor filmkunst som aldrig tager et forkert skridt. Det er filosofisk ondskabfuldt og skræmmende intenst, og i den grad topunderholding der får en til at holde sig for øjnene eller råbe "nej, nej!!" til tvèt. Et uforglemmeligt mesterværk!
11/06-2009