Temmelig højt, minimalt spændende

3.0
Terminator Salvation har været længe på vej med masser af snak. Nu har jeg så endelig haft lejlighed til at se giraffen. Men helt så interessant er det nu ikke.

Først og fremmest, er det underholdende? Tja, hvis du leder efter store eksplosioner, tungt isenkram og hjernedød drengerøvsaction, så skal du nok finde det her.

Til gengæld finder du ikke så meget mere. Plottet er jævnt, selv om det har potentiale, og de farlige terminators styret af den onde, onde Skynet bliver aldrig for alvor faretruende. Det kan måske lyde tåbeligt, når vi nu er i en dystopisk fremtid efter Skynet har sluppet atomkrigen løs over menneskeheden og udraderet vores civilisation, men sandt at sige, så er den dystre fremtidsvision ikke i nærheden af at være så grum og frytindgydende, som den blev beskrevet, da Cameron var bag kameraet. Ja, selv dommedagsvisionerne i tv-serien "Terminator: The Sarah Connor Chronicles" er faktisk mere frygtindgydende end de golde, mennesketomme ørkener, som McG præsenterer os for.

Det er der sandsynligvis flere grunde til. En ret indlysende er den censur, filmen er udsat for. I USA fik filmen en PG-13 censur, hvilket automatisk betyder ting er klippet ud. I USA er det dog kun ensbetydende med den værste vold og ALT, hvad der på nogen måde ligner sex, hvorimod vi i Europa ser mere på selve volden, som man i USA ikke har mange problemer med at lade de 13-årige se på. Det betyder ironisk nok, at Terminator Salvation herhjemme har den hårdeste censur på 15 år, selv om alt det "farlige" er klippet ud. Hvis man håbede på, at en stram censur herhjemme betød, at filmen ikke var klippet til, så tager man helt fejl. Men med det vi får at se, så tvivler jeg nu på, at en uklippet version havde hjulpet meget, fordi jeg unægteligt har opfattelsen af, at McG har alt for travlt med at fortælle et "overcool, megachecket action-brag" med "røvseje terminators" til at bekymre sig om småting som en velfortalt historie om en dyster fremtid. Er det en for hård vurdering? Nuvel, for dem af jer, der har set denne film, tænk over hvordan McG viser, at vores få overlevende helte og de onde terminators reelt vader rundt på ligene af døde børn i Los Angeles... Nej vel? Tænk så på, hvordan Cameron i T2 skildrer Sarah Connors mareridt, når hun ser sig selv med børn på en lejeplads, der bliver brændt for øjnene af os, når bomben går af... Eller på de gruopvækkende terminator-tanks, der kører hen over menneskekranier i visionerne fra den oprindelige film... Se, det er den virkelighed, Cameron i sin tid gav et par eksempler på i de to første film, som Terminator Salvation skal forestille at foregå i. Men jeg har mere end svært ved at genkende den i McG's film.

Men det er nu ikke kun den noget udvandede vision af en dyster fremtid, der overbeviser mig om, at McG er ved at fortælle en actionfilm uden skelen til forgængerne (inklusive nr. 3, der måske ikke var umiddelbart skræmmende i sin vision, men til gengæld sluttede på den måde). Næ, det der i sidste ende overbeviser mig er såmænd det noget jævne skuespil. Ja, jeg ved godt, det er kætterisk at sige om en film, når Christian Bale er med, men det er godt nok svært at finde dybden fra American Psycho eller The Machinist i John Connor her. Men det er bestemt ikke kun Bale, der er middelmådig her. Det er spillet over hele linjen. Jeg har unægteligt opfattelsen af, at Sam Worthington er en habil skuespiller, men jeg får det ikke at se her. På samme måde må jeg tage hatten af for, at Claire Danes sagde nej til at være med igen, mens Bryce Dallas Howard lader til primært at have overtaget rolle som Kate, fordi hun lugtede fast arbejde. Hun bliver ikke brugt til noget som helst i denne film. Men vi ved både hun og Bale kan spille skuespil, så når det bliver så kedeligt som her, så må jeg primært tilskrive det til en instruktør, der åbenbart ikke interesserer sig en døjt for drama mellem skuespillerne. Bale og co. er øjensynligt hyret primært for at se godt ud på rollelisten, for McG gider slet ikke bruge deres talent til noget. Jeg tog mig selv i at forsøge at identificere den scene, hvor Shane Hurlbut ville have irriteret Bale så meget, at han skældte ud, men det var svært, så helt igennem uinteressant, som det hele var. McG har åbenbart også helt opgivet persondramaet, hvilket fører til nogle af de meste uinspirerende klip væk fra scener, jeg længe har set. Som når en scene begyder at "fade" ud, mens Connor giver de sidste kommentarer til sine folk. Eller når scenen lige efter Connor er blevet beordret til at gå til angreb bliver scenen, hvor Connor over radioen opfordrer modstandsfolkene til at lade være, fordi han har brug for tid til at redde Kyle Reece. Jeg ville have ventet en scene, hvor Connor slås lidt med, om han skal forsøge at redde sin kommende far, eller om han skal følge sine ordrer, eller om der er andre muligheder, men nej, vi hopper bare direkte videre. Det lyder for mig som en instruktør, der mener at have et rimeligt plot mellem hænderne, og som så tænker, at så kan det være lidt lige meget, hvordan det bliver fortalt.

For jeg mener faktisk, at plottet er rimeligt godt. Ikke noget videre originalt plot, men for en Terminator film er det faktik ikke værst. Næ, det er i McG's fortælling af plottet og dialogen, at det hele smuldrer. Dels fordi McG som nævnt ikke interesserer sig for sine skuespillere eller sin fortælling, og dels fordi dialogen er noget af det mest middelmådige længe hørt. Seje one-liners begrænser sig til typen "you don't pull a gun, unless you intend to use it" og "I'm your only hope". Og når Connor skal fyre en sej bemærkning af til Kate, før han går ud og vover livet, så bliver det kun til at gentage Arnolds "I'll be back", som gav en del færre grin i biffen, end jeg tror det var tiltænkt.

Så på den kant lever Terminator Salvation meget på goodwill fra forgængerne. Originaliteten er så afgjort til at overskue. Det ses også på forsøget på med heftig brug af CGI at få Arnold med som grum Terminator igen (der reduceret til metalskelet igen jagter helten op af en trappe og henover en metalrampe). På den måde måles værdien af en Terminator film her på kvantitet efter idéen om, at hvis flere og bedre Terminators var godt i de tidligere sequels, så må det være endnu bedre med horder af T-600, mere end en T-800 (a la Arnold), flere Hunter-Killers, større Hunter-Killers, store kæmpe-transform.. ahem, Terminators, og motorcykel-Terminators. Mens filmen er ringe på skuespil, har den til gengæld den slags i overflod, smukt smurt sammen med det ene overdrevne action-stunt efter det andet i en lind strøm. Personligt synes jeg det er lidt kedeligt. CGI-animeret action nåede sit højdepunkt i en af de to første Matrix-film (vælg selv), og derefter virker det lidt omsomst at prøve. Skal du lave rigtigt seje stunts i dag, så skal de være virkelige, som de for det meste er i The Dark Knight, Casino Royale, eller Bourne-filmene. Overgearet, urealistisk action af "only in a computer"-typen får ikke mit adrenalin til at pumpe, for jeg har allerede set det lavet lige så godt eller bedre før. Det er gammelt. Hvis jeg vil se det, så sætter jeg bare Matrix i dvd'en. Der er nok en grund til, at den ære oftere tilfalder Bourne eller Dark Knight. CGI-action kan være underholdende, men ikke videre mindeværdigt. Og fordi Terminator Salvation ikke vil mere, tager jeg stort set intet med mig fra biffen.

Jeg undrer mig dog over titlen. "Salvation" betyder "frelse". Hvem bliver frelst fra hvad i denne film? Hvis det er Marcus, så er det noget svært at se, sådan som historien bliver fortalt, men det er så også et skidt klimaks idet det store offer til sidst kun bliver illustreret med et helt igennem intetsigende blik af forståelse mellem de to hovedpersoner, hvilket er skidt af McG. Jeg er ret sikker på at "show, don't tell" er noget man lærer i filmskolen i USA, men McG havde måske tømmermænd den dag. I hvert fald får vi det fortalt uden at føle det, hvilket egentlig meget godt beskriver filmens drama. Vi bliver hele tiden oplyst om, hvad der foregår, men vi føler det ikke, fordi figurerne karakteriseres så overfladisk, at vi nærmest er helt ligeglade med, om de lever eller dør. Det lover ikke så godt for den trilogi, som denne film skulle være begyndelsen på. Jeg er bange for, at McG har begået den klassiske trilogi-fejl, hvor man slår det hele stort op, fordi der kommer noget, man synes er super-sejt senere, og så falder det hele, fordi indledningen simpelthen er for slap og/eller kedelig. Ikke fordi Terminator Salavation er en elendig film. Næ, den har masser af aktion og store eksplosioner i et rimeligt plot, men det er så uinspirerende fortalt og spillet, at man næsten er ligeglad. Dommen er så også faldet hårdt over projektet. Tre uger er gået siden premieren i USA, og filmen har kunnet ses i et par uger over det meste af kloden. Resultatet er, at filmen lige med nød og næppe har tjent sine penge hjem igen. Det lover ikke godt for McG's videre Terminator-projekt.
Terminator Salvation