Egoisternes synkende parforhold
3.0
Charlotte Sielings debut som spillefilminstruktør er et ambitiøst forsøg på at lave romantisk ensembledrama med København som baggrundstapet. Som titlen antyder, foregår filmen primært på Christianshavn og dermed i byens bohememiljø (eller blandt den kreative klasse, om man vil). Omdrejningspunktet er tre-fire par, hvis liv fletter sig ind i hinanden, fordi de har affærer på kryds og tværs.
Der er bestemt ikke noget galt med intentionerne bag "Over gaden under vandet", som mestendels handler om mennesker omkring de 40, der ikke kan få deres forhold til at fungere. Filmen tegner på den måde et portræt af en generation, der i sidste ende tænker på sig selv og tager egoistiske valg, endda uden at kunne stå ved, hvad de foretager sig. Bedst krystalliseret ud i forholdet mellem Sidse Babett Knudsen og Nicolas Bro som henholdsvis teaterstjernen med divamanerer og hendes vatpik af en mand, der slet ikke kan finde ud af at tage konsekvensen af, at han har fundet en anden. De spiller begge glimrende - især Knudsen, som leverer større intensitet end længe set.
De andre roller står svagere, især Anders W. Berthelsen, der nærmest er en parodi på sig selv med tyk jysk accent som en blød mand med drukproblemer og husbåd. Og det er generelt filmens problem, at den trods flere gode tilløb og en del fine scener lige er lidt for uskarp. Ikke helt dramatisk nok, uden rigtig gennemslagskraft - og måske lidt i tvivl om, hvad den egentlig vil. Dens skarpeste pointe finder man i forholdet mellem hovedpersonerne og deres børn, for børnene får ikke meget hjælp til at finde ud af deres eget liv fra de rodede forældre. I den forbindelse er det næppe tilfældigt, at Sidse Babett Knudsens karakter spiller "Hamlet" på teatret - uden at Sieling i øvrigt slår voldsomt på den reference.
Til gengæld er filmen teknisk rigtig flot udført. Jørgen Johanssons billeder er en ren fornøjelse, og jeg tror aldrig før, jeg har set en film, hvor København på denne måde blev fotograferet som en storby. På det punkt har "Over gaden under vandet" internationalt snit, og det er altså heller ikke nogen ringe film som helhed. Den holder interessen hele vejen og har mange fine detaljer, men formår bare ikke at løbe sine pointer helt i mål.
Der er bestemt ikke noget galt med intentionerne bag "Over gaden under vandet", som mestendels handler om mennesker omkring de 40, der ikke kan få deres forhold til at fungere. Filmen tegner på den måde et portræt af en generation, der i sidste ende tænker på sig selv og tager egoistiske valg, endda uden at kunne stå ved, hvad de foretager sig. Bedst krystalliseret ud i forholdet mellem Sidse Babett Knudsen og Nicolas Bro som henholdsvis teaterstjernen med divamanerer og hendes vatpik af en mand, der slet ikke kan finde ud af at tage konsekvensen af, at han har fundet en anden. De spiller begge glimrende - især Knudsen, som leverer større intensitet end længe set.
De andre roller står svagere, især Anders W. Berthelsen, der nærmest er en parodi på sig selv med tyk jysk accent som en blød mand med drukproblemer og husbåd. Og det er generelt filmens problem, at den trods flere gode tilløb og en del fine scener lige er lidt for uskarp. Ikke helt dramatisk nok, uden rigtig gennemslagskraft - og måske lidt i tvivl om, hvad den egentlig vil. Dens skarpeste pointe finder man i forholdet mellem hovedpersonerne og deres børn, for børnene får ikke meget hjælp til at finde ud af deres eget liv fra de rodede forældre. I den forbindelse er det næppe tilfældigt, at Sidse Babett Knudsens karakter spiller "Hamlet" på teatret - uden at Sieling i øvrigt slår voldsomt på den reference.
Til gengæld er filmen teknisk rigtig flot udført. Jørgen Johanssons billeder er en ren fornøjelse, og jeg tror aldrig før, jeg har set en film, hvor København på denne måde blev fotograferet som en storby. På det punkt har "Over gaden under vandet" internationalt snit, og det er altså heller ikke nogen ringe film som helhed. Den holder interessen hele vejen og har mange fine detaljer, men formår bare ikke at løbe sine pointer helt i mål.
01/11-2009