Filmnørden anmelder: Shutter Island
5.0
På sin vis er det lidt utiltalende, når en instruktør og en skuespiller opbygger et fast samarbejde, for begge risikerer, at låse sig fast i vante rutiner og idéer og dermed lukke af for ny inspiration. Lidt ligesom den gang Bjarne og Ole var en klike og altid legede sammen i sandkassen og andre ikke måtte være med. Finten er dog, at hvis man låser sig fast i gode vante rutiner og gode idéer, så kan der gang på gang komme noget godt ud af det. Scorsese gjorde det med Robert DeNiro indtil han fik for meget skæg, hvorefter Scorsese fangede DiCaprio i samme snøre. I begge tilfælde er der kommet den ene klassiker ud af samarbejdet efter den anden og det kan man jo ikke klage over. DeNiro og DiCaprio var helt sikkert glimrende skuespillere før de mødte den lille, bebrillede instruktør, men efter årelange samarbejder med Scorsese, er begge unægteligt rykket op i en anden liga og seneste eksempel på dette, er Shutter Island.
Året er 1954 og stedet er Shutter Island - en lille storm-omblæst ø der ligger ud for USA's østkyst ved staten Massachusetts. Øens eneste beboede bygning er sindssygehospitalet Ashecliffe Hospital, der huser de farligste og mest gale kriminelle i landet. Lægerne forsøger så vidt muligt at kurere "patienterne", men stedets vigtigste funktion er egentlig, at holde de forkvaklede beboere væk fra resten af samfundet. Politimanden Teddy Daniels og hans partner Chuck Ayle er blevet kaldt ud til Shutter Island, for en af hospitalets kvindelige patienter er flygtet og gemmer sig et sted på øen. De to politimænd er ikke på øen længe inden de mærker at der er noget rusk ravende galt og begynder at undersøge stedet, lægerne og "patienterne" nærmere, da en orkan begynder at blæse op og de finder ud af... noget.
For mere kan vi faktisk ikke afsløre om denne film, uden at spolere fornøjelsen. Og lad os da allerede nu slette al tvivl og understrege, at dette virkelig ér en fornøjelse! Historien er baseret på romanen Shutter Island, skrevet af Dennis Lehane, der også var manden bag bøgerne Mystic River og Gone Baby, Gone. Fra første billede, hvor færgen mod Shutter Island bryder ud af tågebankerne, er det helt tydeligt, at dette bliver en skummel og spændende færd ind i det ukendte. I løbet af filmens første minutter bliver der plantet så mange mærkværdige spor, at du ikke er i tvivl om hvorvidt Shutter Island gemmer på hemmeligheder. Sammenligninger med Hitchcock er uundgåelige, for Scorsese har tunet ind på den gamle gysermesters frekvens og ladet sig inspirere, uden at det på noget tidspunkt bliver til direkte tyveri.
For skuespillernes vedkommende har DiCaprio det derimod med at stjæle al opmærksomheden, for han er jo en af tidens hotteste stjerner i Hollywood, men der er altså mange andre (og endda bedre) skuespillere på menuen. Ben Kingsley giver en af sine bedste præstationer siden Sexy Beast, i rollen som hospitalets overlæge og hvis ikke du synes Michelle Williams er rørende i hendes korte tid på lærredet, er du en kold skid. Derudover kan du svæve rundt i paranoia sammen med Max Von Sydow, Mark Ruffalo, Patricia Clarkson og mange flere og alle er ganske enkelt eminente.
Filmens billed- og lydside fortjener et kapitel for sig. Det simrende vanvid bliver langsomt bragt i kog af det ene mere stemningsmættede billede efter det andet, der kun understøttes af spidsfindigt udvalgt musik, bestående af skæve og skurende stykker moderne klassisk. En dobbelt-cd med disse numre udgives sideløbende med filmen og hvis ikke du har fået nok af Shutter Islands paranoide stemning, kan vi anbefale at sætte dette album på derhjemme. Så skal du nok blive lidt hygge-psykotisk. Når filmen alle disse rosende ord til trods ikke kommer op på seks stjerner, er det på grund af et par småting. Nogle af jer vil nemlig synes, at historien tager nogle uheldige drejninger på sin vej og den ellers buldrende intensitet daler lidt 2/3-del inde i filmen (men kommer stærkt tilbage i slutningen).
Med det på plads, må vi så straks kravle tilbage ud på den grønne gren og slå et sidste slag for denne geniale thriller. Scorsese er en levende legende og det er med rette, at så mange filmfolk og -fans ser med respekt og ærefrygt på den lille mand, for DAMN hvor kan han skrue en film godt sammen. Med Shutter Island både fornyer og ærer han film noir-genren og har i processen skabt endnu en fantastisk film, der hører fint hjemme blandt hans tidligere klassikere. SE DEN og det kan kun gå for langsomt.
Filmnørdens karakter: ***** (5/6)
Fantastisk paranoia-thriller
http://www.filmnoerden.com/
Året er 1954 og stedet er Shutter Island - en lille storm-omblæst ø der ligger ud for USA's østkyst ved staten Massachusetts. Øens eneste beboede bygning er sindssygehospitalet Ashecliffe Hospital, der huser de farligste og mest gale kriminelle i landet. Lægerne forsøger så vidt muligt at kurere "patienterne", men stedets vigtigste funktion er egentlig, at holde de forkvaklede beboere væk fra resten af samfundet. Politimanden Teddy Daniels og hans partner Chuck Ayle er blevet kaldt ud til Shutter Island, for en af hospitalets kvindelige patienter er flygtet og gemmer sig et sted på øen. De to politimænd er ikke på øen længe inden de mærker at der er noget rusk ravende galt og begynder at undersøge stedet, lægerne og "patienterne" nærmere, da en orkan begynder at blæse op og de finder ud af... noget.
For mere kan vi faktisk ikke afsløre om denne film, uden at spolere fornøjelsen. Og lad os da allerede nu slette al tvivl og understrege, at dette virkelig ér en fornøjelse! Historien er baseret på romanen Shutter Island, skrevet af Dennis Lehane, der også var manden bag bøgerne Mystic River og Gone Baby, Gone. Fra første billede, hvor færgen mod Shutter Island bryder ud af tågebankerne, er det helt tydeligt, at dette bliver en skummel og spændende færd ind i det ukendte. I løbet af filmens første minutter bliver der plantet så mange mærkværdige spor, at du ikke er i tvivl om hvorvidt Shutter Island gemmer på hemmeligheder. Sammenligninger med Hitchcock er uundgåelige, for Scorsese har tunet ind på den gamle gysermesters frekvens og ladet sig inspirere, uden at det på noget tidspunkt bliver til direkte tyveri.
For skuespillernes vedkommende har DiCaprio det derimod med at stjæle al opmærksomheden, for han er jo en af tidens hotteste stjerner i Hollywood, men der er altså mange andre (og endda bedre) skuespillere på menuen. Ben Kingsley giver en af sine bedste præstationer siden Sexy Beast, i rollen som hospitalets overlæge og hvis ikke du synes Michelle Williams er rørende i hendes korte tid på lærredet, er du en kold skid. Derudover kan du svæve rundt i paranoia sammen med Max Von Sydow, Mark Ruffalo, Patricia Clarkson og mange flere og alle er ganske enkelt eminente.
Filmens billed- og lydside fortjener et kapitel for sig. Det simrende vanvid bliver langsomt bragt i kog af det ene mere stemningsmættede billede efter det andet, der kun understøttes af spidsfindigt udvalgt musik, bestående af skæve og skurende stykker moderne klassisk. En dobbelt-cd med disse numre udgives sideløbende med filmen og hvis ikke du har fået nok af Shutter Islands paranoide stemning, kan vi anbefale at sætte dette album på derhjemme. Så skal du nok blive lidt hygge-psykotisk. Når filmen alle disse rosende ord til trods ikke kommer op på seks stjerner, er det på grund af et par småting. Nogle af jer vil nemlig synes, at historien tager nogle uheldige drejninger på sin vej og den ellers buldrende intensitet daler lidt 2/3-del inde i filmen (men kommer stærkt tilbage i slutningen).
Med det på plads, må vi så straks kravle tilbage ud på den grønne gren og slå et sidste slag for denne geniale thriller. Scorsese er en levende legende og det er med rette, at så mange filmfolk og -fans ser med respekt og ærefrygt på den lille mand, for DAMN hvor kan han skrue en film godt sammen. Med Shutter Island både fornyer og ærer han film noir-genren og har i processen skabt endnu en fantastisk film, der hører fint hjemme blandt hans tidligere klassikere. SE DEN og det kan kun gå for langsomt.
Filmnørdens karakter: ***** (5/6)
Fantastisk paranoia-thriller
http://www.filmnoerden.com/
17/02-2010