Shutter Island
5.0
Martin Scorsese er efterhånden manden bag så stort og komplekst et arkiv af fantastiske film, at forventninger til ham som instruktør er så utroligt høje at intet mindre end det absolut bedste, er acceptabelt. Han er efter min overbevisning den dygtigeste amerikanske filmager, som stadig laver film. Han har lavet film i et hollywood, hvor film stadig var en kunstform, og ikke et redskab til økonomisk succes. Hele hans udvikling gennem hans egen tid, er så betydningsfuld og vigtig for hvad der kommer ud af ham i dag.
Shutter Island er på den tekniske side, fuldstændig fejlfri. Det er perfektioniske kameravinkler, og utroligt smukke billeder, af ellers almene locations der pryder lærredet. Det jeg er mest begejstret for, er den måde Scorsese som en aldrene mand, stadig formår at udvikle sig, og lave lige så originale scener som han gjorde da han begyndte.
Med det sagt, har jeg også en fornemmelse af at netop hans alder, eller aldrene synspunkt på filmproduktion, er svagheden ved netop Shutter island. Selvom filmen har meget nyt og spændene at byde på, følte jeg til tider en anelse gammeldags beskrivelse af historien og handlingen i Shutter Island. Jeg ved udmærket godt at filmen forgår i efterkrigstiden i halvtredeserne og situationerne derfor, ud fra et mordene synspunkt, automatisk vil virke gammeldags. Dette er jeg afklaret med, og hvis dialogen handlemåderne ikke havde været gammeldags, ville filmen heller ikke være troværdig. Jeg følte dog at der var puttet for mange klichéer ind i filmens dialog, som jeg frygtede der ville være. Det er forståeligt nok, da der altid har været den form for dialog i Scorsese's film. Jeg mener dog at vi er i en ny tid, også hvad der angår film, og vi derfor også bør tage vores gamle brug af filmiske virkemidler, til betragtning.
Når det er sagt, så er Shutter Island stadig et vidunderligt stykke filmkunst, som skinner af at være lavet af genier. Leonardo Dicaprio spiller endnu engang fremragende i samarbejdede med Scorsese. Filmen er spændene til det sidste, og den indeholder et meget overraskende twist og en slutning, der gør at filmen bliver trukket op i helt andre højder. Shutter Island er den bedste film, som har haft premiere i 2010, og alle skylder sig selv at se den.
Shutter Island er på den tekniske side, fuldstændig fejlfri. Det er perfektioniske kameravinkler, og utroligt smukke billeder, af ellers almene locations der pryder lærredet. Det jeg er mest begejstret for, er den måde Scorsese som en aldrene mand, stadig formår at udvikle sig, og lave lige så originale scener som han gjorde da han begyndte.
Med det sagt, har jeg også en fornemmelse af at netop hans alder, eller aldrene synspunkt på filmproduktion, er svagheden ved netop Shutter island. Selvom filmen har meget nyt og spændene at byde på, følte jeg til tider en anelse gammeldags beskrivelse af historien og handlingen i Shutter Island. Jeg ved udmærket godt at filmen forgår i efterkrigstiden i halvtredeserne og situationerne derfor, ud fra et mordene synspunkt, automatisk vil virke gammeldags. Dette er jeg afklaret med, og hvis dialogen handlemåderne ikke havde været gammeldags, ville filmen heller ikke være troværdig. Jeg følte dog at der var puttet for mange klichéer ind i filmens dialog, som jeg frygtede der ville være. Det er forståeligt nok, da der altid har været den form for dialog i Scorsese's film. Jeg mener dog at vi er i en ny tid, også hvad der angår film, og vi derfor også bør tage vores gamle brug af filmiske virkemidler, til betragtning.
Når det er sagt, så er Shutter Island stadig et vidunderligt stykke filmkunst, som skinner af at være lavet af genier. Leonardo Dicaprio spiller endnu engang fremragende i samarbejdede med Scorsese. Filmen er spændene til det sidste, og den indeholder et meget overraskende twist og en slutning, der gør at filmen bliver trukket op i helt andre højder. Shutter Island er den bedste film, som har haft premiere i 2010, og alle skylder sig selv at se den.
04/03-2010