Ny fokus på Irak konflikt
5.0
Efterhånden som galleriet om film vedrørende krig, eller omhandlende livet som soldat er vokset så enormt, ville man tro at indgangsvinklen til at hente originalt materiale og information ud af netop dette emne, ville være en anelse svær at finde. Vi har efterhånden fået alle vinkler og synspunkter på hvad netop krig er, og endnu en film om den menneskelige nedbrydelse under krig, er bare ikke særligt interesant længere.
Det "Hurt Locker gør, er at tage udgangspunkt i en krig, som der ikke har været de store filmproduktioner over før, nemlig Irak krigen. Irak krigen ligger ikke som noget åbenlyst hollywood materiale, da det var en forholdvis fredelig krig, bedømt ud for antallet af døde soldater og ildkampe. Til gengæld var der et enormt tab af civile liv. Det var nemlig primært, en konflikt mellem de amerikanske soldater og den iranske befolkning.
"The Hurt Locker giver en suveræn beskrivelse af forholdet mellem den civile mand, og den enkelte soldat. Som seer føler man aldrig tryghed for soldaterne, og hvert et scenarie er filmet på en måde, der gør et angreb muligt ligegyldigt hvor man befinder sig. Der er heller ikke nogen primær hovedfjende. Enkelte gange, ser man fjenden i form af turbanbeklædte terrorrister, men det er sjældent man rent faktisk har styr på hvem der angriber og hvem der er den uskyldige.
"The Hurt Locker formår at holde en presset stemning gennem hele filmen, og efter forestillingen føler man sig bevidst om at netop dette var den perfekte beskrivelse af det at være soldat under Irak Krigen.
Det "Hurt Locker gør, er at tage udgangspunkt i en krig, som der ikke har været de store filmproduktioner over før, nemlig Irak krigen. Irak krigen ligger ikke som noget åbenlyst hollywood materiale, da det var en forholdvis fredelig krig, bedømt ud for antallet af døde soldater og ildkampe. Til gengæld var der et enormt tab af civile liv. Det var nemlig primært, en konflikt mellem de amerikanske soldater og den iranske befolkning.
"The Hurt Locker giver en suveræn beskrivelse af forholdet mellem den civile mand, og den enkelte soldat. Som seer føler man aldrig tryghed for soldaterne, og hvert et scenarie er filmet på en måde, der gør et angreb muligt ligegyldigt hvor man befinder sig. Der er heller ikke nogen primær hovedfjende. Enkelte gange, ser man fjenden i form af turbanbeklædte terrorrister, men det er sjældent man rent faktisk har styr på hvem der angriber og hvem der er den uskyldige.
"The Hurt Locker formår at holde en presset stemning gennem hele filmen, og efter forestillingen føler man sig bevidst om at netop dette var den perfekte beskrivelse af det at være soldat under Irak Krigen.
13/03-2010