Sublim visuel oplevelse

5.0
Den tidligere Gucci-chefdesigner Tom Ford debuterer som filminstruktør (og manuskriptforfatter) med denne fine filmatisering af Christopher Isherwoods roman af samme navn. Hovedpersonen er enlig, fordi hans kæreste et halvt år tidligere døde i en bilulykke - og det har fået ham til fuldstændig at miste livslysten.

Filmen følger i et roligt, eftertænksomt tempo hovedpersonen rundt, mens han overvejer, hvad han skal gøre med sit liv. Som på den ene side er enormt kontrolleret med sirligt bundet slips, og på den anden side er indestængt fortvivlet. "A Single Man" er en fascinerende, præcis lille fortælling om desperation og følelsesløshed, som underliggende også er en interessant skildring af bøsseliv i starten af 60'erne. For hovedpersonen er en pæn universitetsprofessor, så han og kæresten havde selvfølgelig et diskret, næsten usynligt samliv - hvilket så tydeligvis også gør det sværere for ham at bearbejde tragedien.

Men én af de rigtig gode ting ved "A Single Man" er, at det er en bøsse-kærlighedshistorie, som også kunne have fungeret som en hetero-historie. Modsat fx "Brokeback Mountain", der primært levede af sit bøssetema. Og Colin Firth er helt, helt fantastisk i hovedrollen. Han spiller med en imponerende kontrolleret inderlighed, hvor små bevægelser og ansigtstræk hele tiden fortæller med på historien. Firth er aldrig set bedre - aldrig i nærheden, faktisk - og han har ikke mindst et par forrygende scener med Julianne Moore, der også er strålende som hovedpersonens fordrukne bedsteveninde.

Derudover er "A Single Man" så også en sindssygt flot film. Som man vel kunne forvente af en topmodemand, har Ford fuldstændig styr på alle detaljer i tøj, makeup, production design og fotostil. Det smelter sammen i en superlækker billedside, der både er et spot-on tidsbillede og sætter filmens melankolske stemning perfekt. Jeg fatter simpelt hen ikke, at "A Single Man" ikke var nomineret til én eneste teknisk Oscar - den er flot og visuelt gennemført på et niveau, man sjældent ser.

Det polerede, lækre look er så måske også filmens akilleshæl. Jeg synes i hvert fald, at den var en så rendyrket æstetisk oplevelse, at det næsten skyggede for historien og personskildringen. Lidt for køligt betragtende, lidt for underspillet følsom - selv om det på alle måder er en imponerende filmdebut for Tom Ford. Men "Cabaret" er dog stadig den bedste filmatisering af Christopher Isherwood, der findes.
A Single Man