Supersolid politisk thriller
4.0
Roman Polanski er tilbage i rampelyset med denne politiske thriller, som han klippede færdig under sin husarrest i Schweiz (hvor han vist stadig sidder og venter på, om han skal udleveres til sin gamle sexsag i USA). "The Ghost Writer" er baseret på en roman af Robert Harris og handler om en succesfuld ghostwriter, som siger ja tak til at skrive en tidligere britisk premierministers selvbiografi. Der går dog kun få timer, fra kontrakten er underskrevet, til hans nye arbejdsgiver bliver anklaget for krigsforbrydelser under "krigen mod terror", og pludselig er hovedpersonen rodet ind i et farligt politisk spil.
Det er en fornøjelse at se en film som "The Ghost Writer", der så tydeligt er lavet af en mand, som ved, præcis hvordan man laver en effektiv thriller. Polanski bygger roligt og tålmodigt filmen op i en flot indledende fase, hvor hovedpersonen skridt for skridt accepterer at blive involveret i en verden, hvor efterretningsagenter og skjulte dagsordener lurer i baggrunden. Hver eneste blåkolde billedkomposition er i bedste Hitchcock-stil gennemtænkt og smukt udført, med masser af karakteriserende smådetaljer - og endda også plads til lidt ironisk humor. Plus politisk bid: Historien er naturligvis en slet skjult, hvas kritik af Tony Blairs USA-tro linje.
Desværre synes jeg så også, at Polanski holder stilen lidt for tilbagelænet i filmens anden halvdel. Det er, som om den ikke rigtig skifter et gear op, efterhånden som de skumle detaljer kommer på bordet, og hovedpersonen bliver mere vidende og skræmt. Slutsekvensen virker også lidt tam i det, lidt for letkøbt i sin løsning på at få alle løse ender fejet af bordet. Og derfor synes jeg ikke, at "The Ghost Writer" bliver til mere end en solid politisk-paranoid thriller om mørke kræfter, som styrer samfundet fra skyggerne. De genreforbilleder fra 70'erne, som den åbenlyst trækker på, var klart bedre.
Men altså en glimrende film, også på skuespillersiden, hvor Pierce Brosnan har én af sine bedste roller nogensinde som premierministeren, men dog bliver overgået af Olivia Williams, der er virkelig skarp som hans kone. Ewan McGregor gør det glimrende som ghostwriteren, Kim Cattrall har en fin rolle som eks-ministerens privatsekretær, og flere andre kendte ansigter bidrager også præcist til filmens supersolide finish.
Det er en fornøjelse at se en film som "The Ghost Writer", der så tydeligt er lavet af en mand, som ved, præcis hvordan man laver en effektiv thriller. Polanski bygger roligt og tålmodigt filmen op i en flot indledende fase, hvor hovedpersonen skridt for skridt accepterer at blive involveret i en verden, hvor efterretningsagenter og skjulte dagsordener lurer i baggrunden. Hver eneste blåkolde billedkomposition er i bedste Hitchcock-stil gennemtænkt og smukt udført, med masser af karakteriserende smådetaljer - og endda også plads til lidt ironisk humor. Plus politisk bid: Historien er naturligvis en slet skjult, hvas kritik af Tony Blairs USA-tro linje.
Desværre synes jeg så også, at Polanski holder stilen lidt for tilbagelænet i filmens anden halvdel. Det er, som om den ikke rigtig skifter et gear op, efterhånden som de skumle detaljer kommer på bordet, og hovedpersonen bliver mere vidende og skræmt. Slutsekvensen virker også lidt tam i det, lidt for letkøbt i sin løsning på at få alle løse ender fejet af bordet. Og derfor synes jeg ikke, at "The Ghost Writer" bliver til mere end en solid politisk-paranoid thriller om mørke kræfter, som styrer samfundet fra skyggerne. De genreforbilleder fra 70'erne, som den åbenlyst trækker på, var klart bedre.
Men altså en glimrende film, også på skuespillersiden, hvor Pierce Brosnan har én af sine bedste roller nogensinde som premierministeren, men dog bliver overgået af Olivia Williams, der er virkelig skarp som hans kone. Ewan McGregor gør det glimrende som ghostwriteren, Kim Cattrall har en fin rolle som eks-ministerens privatsekretær, og flere andre kendte ansigter bidrager også præcist til filmens supersolide finish.
06/04-2010