Stanley Kubricks meget chokerende mesterværk fra 1971 om vold og ondskab
6.0
Baseret på den kontroversielle roman A Clockwork Orange (1962) af forfatteren Anthony Burgess, handler filmen om den sindssyge psykopat Alex DeLarge, der om natten spreder kaos af ultravoldelig og seksuel karakter til toner af Beethoven-musik. Men en nat går det galt for Alex og han bliver anholdt af politiet for uagtsomt manddrab.
For at undgå længere tid i fængselet, melder Alex sig til det eksprimerende Ludovico – behandling, der bruges til at behandle kriminelle psykopater...
Kubrick begik en genistreng, da han casterede Malcolm McDowell i rollen som Alex. Med et intenst og iskoldt blik i sine blå øjne og djævelsk charme leverer McDowell en skræmmende god præstation. Filmen har andre gode skuespillere, men filmen er helt klart McDowells.
Med opfindsom brug af scenografi fremstiller Kubrick et futurisk England, der virker iskoldt og umenneskeligt.
Lydsiden er konstant præget af dejlig Beethoven-musik og sær, uhyggelig synthesizer-musik af Wendy Carlos. Beethoven og Carlos kunne ikke være mere forskellige fra hinanden, men Kubrick bruger begge deres musik meget effektivt.
Den snart 40 år gamle A Clockwork Orange kan stadig provokere og skræmme publikum med sine relevante temaer om vold, kriminalitet og bekæmpelsen af de to ting. Måske i fremtiden kan man behandle psykopater på den måde, som Alex bliver behandlet, men ville det være den rigtige måde at gøre det på?
Det er det spørgsmål, som Kubrick stiller med denne film. Svaret er op til en selv at komme frem med.
For at undgå længere tid i fængselet, melder Alex sig til det eksprimerende Ludovico – behandling, der bruges til at behandle kriminelle psykopater...
Kubrick begik en genistreng, da han casterede Malcolm McDowell i rollen som Alex. Med et intenst og iskoldt blik i sine blå øjne og djævelsk charme leverer McDowell en skræmmende god præstation. Filmen har andre gode skuespillere, men filmen er helt klart McDowells.
Med opfindsom brug af scenografi fremstiller Kubrick et futurisk England, der virker iskoldt og umenneskeligt.
Lydsiden er konstant præget af dejlig Beethoven-musik og sær, uhyggelig synthesizer-musik af Wendy Carlos. Beethoven og Carlos kunne ikke være mere forskellige fra hinanden, men Kubrick bruger begge deres musik meget effektivt.
Den snart 40 år gamle A Clockwork Orange kan stadig provokere og skræmme publikum med sine relevante temaer om vold, kriminalitet og bekæmpelsen af de to ting. Måske i fremtiden kan man behandle psykopater på den måde, som Alex bliver behandlet, men ville det være den rigtige måde at gøre det på?
Det er det spørgsmål, som Kubrick stiller med denne film. Svaret er op til en selv at komme frem med.
21/04-2010