Skarp satire slutter skidt
3.0
Familien Jones er perfekt. Mor, far, søn og datter er smukke, venlige, gæstfri og tilsyneladende succesfulde og hovedrige, for de har huset fyldt med det nyeste nye inden for alverdens former for produkter. Finten er jo så bare, at de slet ikke er en familie, men en slags levende reklamefilm, som et lusket marketingfirma har indsat i deres pæne amerikanske forstadskvarter for at lokke alle de rigtige forstadsfamilier til at købe løs af de ting, Jones-familien viser frem.
Det er en begavet idé, og den debuterende forfatter-instruktør Derrick Borte bruger den fint. "The Joneses" er det meste af vejen én lang, spydig kommentar til det moderne forbrugersamfund, salgs- og marketingteknikker, reklameindustri og ikke mindst de helt moderne tendenser inden for viral markedsføring og marketingdrevet word-of-mouth. På den front fungerer filmen strålende med den her glittet-glamourøse familie kørt helt til kanten - og naturligvis tonsvis af aggressiv, relevant product placement.
"The Joneses" får også fint vist nogle grimme konsekvenser af forbrugersamfundet i amokløb, men til gengæld er den svagere, når det gælder hovedpersonernes konfrontation med det, de laver. For selvfølgelig kommer der et punkt, hvor nogle af dem ikke helt kan se sig selv i øjnene - det bliver bare lidt for vattet udført. Så filmen ender med en underligt sødladen romantisk slutning, fordi den ikke tør tage skridtet og selv være så gennemført kynisk, som den påstår, reklameindustrien er.
Så "The Joneses" slutter desværre klart dårligere, end den begynder, men på vejen dertil er der trods alt mange fine observationer og sarkastisk underholdende scener med en god del bid. Som Mor Marketing har Demi Moore én af de roller, der minder mig om, at hun jo faktisk er en virkelig god skuespiller, når hun bare vælger de rigtige film. David Duchovny, Amber Heard og Ben Hollingsworth gør det også fint som resten af pseudo-familien, og derudover var det en fornøjelse at se den tidligere supermodel Lauren Hutton i en meget passende rolle som deres kyniske chef.
Det er en begavet idé, og den debuterende forfatter-instruktør Derrick Borte bruger den fint. "The Joneses" er det meste af vejen én lang, spydig kommentar til det moderne forbrugersamfund, salgs- og marketingteknikker, reklameindustri og ikke mindst de helt moderne tendenser inden for viral markedsføring og marketingdrevet word-of-mouth. På den front fungerer filmen strålende med den her glittet-glamourøse familie kørt helt til kanten - og naturligvis tonsvis af aggressiv, relevant product placement.
"The Joneses" får også fint vist nogle grimme konsekvenser af forbrugersamfundet i amokløb, men til gengæld er den svagere, når det gælder hovedpersonernes konfrontation med det, de laver. For selvfølgelig kommer der et punkt, hvor nogle af dem ikke helt kan se sig selv i øjnene - det bliver bare lidt for vattet udført. Så filmen ender med en underligt sødladen romantisk slutning, fordi den ikke tør tage skridtet og selv være så gennemført kynisk, som den påstår, reklameindustrien er.
Så "The Joneses" slutter desværre klart dårligere, end den begynder, men på vejen dertil er der trods alt mange fine observationer og sarkastisk underholdende scener med en god del bid. Som Mor Marketing har Demi Moore én af de roller, der minder mig om, at hun jo faktisk er en virkelig god skuespiller, når hun bare vælger de rigtige film. David Duchovny, Amber Heard og Ben Hollingsworth gør det også fint som resten af pseudo-familien, og derudover var det en fornøjelse at se den tidligere supermodel Lauren Hutton i en meget passende rolle som deres kyniske chef.
14/05-2010