*Like*
5.0
Det mest imponerende ved "The Social Network" er, at det har kunnet lade sig gøre at lave en så god og medrivende film over en basalt så kedelig og utilgængelig historie. Forfatter Aaron Sorkin har da også indrømmet, at der er pyntet en del på virkeligheden af hensyn til dramatikken, men det er stadig en film, som har rigtig meget at byde på, selv om man altså ikke skal tage den for den fulde sandhed.
Sorkins manus er virkelig godt skruet sammen - faktisk så godt, at man efter smag og indgangsvinkel kan finde mange pointer i historien om Facebooks fødsel og de to store efterfølgende erstatningssager, som medstifter Mark Zuckerberg fik på halsen. Jeg synes personligt, at den her film først og fremmest handler om moderne iværksætteri og den nærmest absurde jagt på den virtuelle "next big thing", som hvirvler folk rundt i en grad, så de fleste bliver rundtossede. Men den handler selvfølgelig også om venskab og loyalitet, og hvad der skal til for at nå toppen.
Dér synes jeg så, at filmen er herligt dobbelttydig - for hvem er egentlig historiens skurk? Er det Zuckerberg, der måske kynisk ofrer sine ven for succesen? Er det hans ven Eduardo Saverin, der er ved at sabotere projektet med sin mangel på visioner? Er det Napster-bagmanden Sean Parker, der ser mulighederne i Facebook bedre end nogen anden og lokker Zuckerberg på moralske afveje? Er der i det hele taget en skurk (altså bortset fra de fjolsede Harvard-snobber, der mener, at Zuckerberg har stjålet deres idé, men åbenlyst aldrig selv kunne have skabt Facebook)? Eller er der slet ikke nogen skurk, fordi historien viser, at ingen kunne være kommet ud af sådan et vanvittigt ridt uden skrammer? Jeg hælder til det sidste, og at Zuckerberg bare er en nørd uden social skills - af den type, man kan finde i enhver større it-afdeling. Ham her er bare usædvanligt talentfuld.
Men det er altså imponerende, at filmen kan være så detaljeret om et nørdemne på et niveau, der giver så meget at diskutere bagefter. Uden at det af den grund bliver en ren nørdfilm. Sorkins manuskript er én årsag, en anden er David Finchers stensikre, fremragende instruktion, der leder én flot gennem historien, så man aldrig keder sig, men altså stadig får masser af detaljer med. Plus at den også er virkelig godt spillet. Jesse Eisenberg er rigtig stærk som Zuckerberg, Andrew Garfield er ikke langt efter som Saverin, og så viser Justin Timberlake for alvor skuespiltalent i rollen som den hyperaktive Parker - som der jo er en herlig ironi i at give til netop ham. Og den har et virkelig fedt soundtrack, som Trent Reznor fra Nine Inch Nails har en stor del af ansvaret for. I det hele taget er der bare kælet for alle hjørner af filmen i en meget flot gennemført produktion.
"The Social Network" er en fremragende film, som dog i min verden ikke når topkarakter på grund af dens noget lemfældige omgang med sandheden. Men det forhindrer den givetvis ikke i at få mindst en håndfuld fortjente Oscar-nomineringer i slutningen af januar.
Sorkins manus er virkelig godt skruet sammen - faktisk så godt, at man efter smag og indgangsvinkel kan finde mange pointer i historien om Facebooks fødsel og de to store efterfølgende erstatningssager, som medstifter Mark Zuckerberg fik på halsen. Jeg synes personligt, at den her film først og fremmest handler om moderne iværksætteri og den nærmest absurde jagt på den virtuelle "next big thing", som hvirvler folk rundt i en grad, så de fleste bliver rundtossede. Men den handler selvfølgelig også om venskab og loyalitet, og hvad der skal til for at nå toppen.
Dér synes jeg så, at filmen er herligt dobbelttydig - for hvem er egentlig historiens skurk? Er det Zuckerberg, der måske kynisk ofrer sine ven for succesen? Er det hans ven Eduardo Saverin, der er ved at sabotere projektet med sin mangel på visioner? Er det Napster-bagmanden Sean Parker, der ser mulighederne i Facebook bedre end nogen anden og lokker Zuckerberg på moralske afveje? Er der i det hele taget en skurk (altså bortset fra de fjolsede Harvard-snobber, der mener, at Zuckerberg har stjålet deres idé, men åbenlyst aldrig selv kunne have skabt Facebook)? Eller er der slet ikke nogen skurk, fordi historien viser, at ingen kunne være kommet ud af sådan et vanvittigt ridt uden skrammer? Jeg hælder til det sidste, og at Zuckerberg bare er en nørd uden social skills - af den type, man kan finde i enhver større it-afdeling. Ham her er bare usædvanligt talentfuld.
Men det er altså imponerende, at filmen kan være så detaljeret om et nørdemne på et niveau, der giver så meget at diskutere bagefter. Uden at det af den grund bliver en ren nørdfilm. Sorkins manuskript er én årsag, en anden er David Finchers stensikre, fremragende instruktion, der leder én flot gennem historien, så man aldrig keder sig, men altså stadig får masser af detaljer med. Plus at den også er virkelig godt spillet. Jesse Eisenberg er rigtig stærk som Zuckerberg, Andrew Garfield er ikke langt efter som Saverin, og så viser Justin Timberlake for alvor skuespiltalent i rollen som den hyperaktive Parker - som der jo er en herlig ironi i at give til netop ham. Og den har et virkelig fedt soundtrack, som Trent Reznor fra Nine Inch Nails har en stor del af ansvaret for. I det hele taget er der bare kælet for alle hjørner af filmen i en meget flot gennemført produktion.
"The Social Network" er en fremragende film, som dog i min verden ikke når topkarakter på grund af dens noget lemfældige omgang med sandheden. Men det forhindrer den givetvis ikke i at få mindst en håndfuld fortjente Oscar-nomineringer i slutningen af januar.
31/10-2010