Machokultur anno 140
3.0
Hårdtpumpet sværd-og-sandal-film, hvis hovedperson er en ung romersk centurion, som i år 140 bliver udstationeret i Britannien. Nogle år forinden forsvandt hans far sammen med en hel legion i samme område, så da romerne hører rygter om, at legionens felttegn er blevet set igen, griber hovedpersonen chancen. Sammen med en slave begiver han sig ud i ukendt land for at opklare, hvad der blev af de forsvundne legionærer.
"The Eagle" er baseret på en roman af Rosemary Sutcliff, der siden skrev yderligere syv bind i en serie med samme romerske familie som omdrejningspunkt. Her er den omsat til en larmende historie om mod og ære, instrueret af Kevin Macdonald (bedst kendt for "The Last King of Scotland"), som især leverer en effektiv første akt. I det bygges der virkelig flot spænding op til et slag mellem romere og briter, som derefter bliver udspillet i usædvanligt adrenalinpumpet stil, hvor man både ser de professionelle romerske soldater manøvrere i skjoldborg og samtidig er helt tæt på den voldsomme nærkamp. Det er et godt stykke tid siden, jeg har set en så imponerende slagscene.
Derfra går det desværre ned ad bakke, især efter at de to hovedpersoner er taget på eventyr i vildmarken. Den del af filmen er for det første lidt langtrukken, men endnu værre går den også over gevind i utroværdig antropologi, da de når frem til den legendariske blåmalede britiske stamme. De fandtes skam i virkeligheden, men her bliver de iscenesat som en slags indianere med trancedans og så videre - og det har jeg altså svært ved at få til at gå op med, at det er antikkens skotter, vi taler om. Plus at forklaringen på legionens skæbne også viser sig at være lidt svær at sluge.
Og så slår filmen endda også et kikset slag med halen i en epilog, som er tæt på at tage pusten ud af hele dens machounivers. Hvor det overordnede budskab i øvrigt synes at være, at man skal have respekt for alle, der kæmper for en sag, uanset sagen. Sande krigere respekterer nemlig hinanden, mens de slår hinanden ihjel. På den led var det faktisk også sjovt at se en film, der mestendels portrætterer romerne som civilisationens repræsentanter - i filmhistorien har de jo normalt været de onde på grund af en vis korsfæstelse.
"The Eagle" mister altså noget af grebet undervejs, selv om det i øvrigt er tydeligt, at der er gjort en del for at skabe et nogenlunde historisk korrekt look hos romerne. Den har som nævnt også godt med punch i kampscenerne, og Channing Tatum er overraskende god i hovedrollen, så helt skidt bliver det heller aldrig. Og hvis man er til slagscener, er filmen klart værd at se for det indledende slag alene.
"The Eagle" er baseret på en roman af Rosemary Sutcliff, der siden skrev yderligere syv bind i en serie med samme romerske familie som omdrejningspunkt. Her er den omsat til en larmende historie om mod og ære, instrueret af Kevin Macdonald (bedst kendt for "The Last King of Scotland"), som især leverer en effektiv første akt. I det bygges der virkelig flot spænding op til et slag mellem romere og briter, som derefter bliver udspillet i usædvanligt adrenalinpumpet stil, hvor man både ser de professionelle romerske soldater manøvrere i skjoldborg og samtidig er helt tæt på den voldsomme nærkamp. Det er et godt stykke tid siden, jeg har set en så imponerende slagscene.
Derfra går det desværre ned ad bakke, især efter at de to hovedpersoner er taget på eventyr i vildmarken. Den del af filmen er for det første lidt langtrukken, men endnu værre går den også over gevind i utroværdig antropologi, da de når frem til den legendariske blåmalede britiske stamme. De fandtes skam i virkeligheden, men her bliver de iscenesat som en slags indianere med trancedans og så videre - og det har jeg altså svært ved at få til at gå op med, at det er antikkens skotter, vi taler om. Plus at forklaringen på legionens skæbne også viser sig at være lidt svær at sluge.
Og så slår filmen endda også et kikset slag med halen i en epilog, som er tæt på at tage pusten ud af hele dens machounivers. Hvor det overordnede budskab i øvrigt synes at være, at man skal have respekt for alle, der kæmper for en sag, uanset sagen. Sande krigere respekterer nemlig hinanden, mens de slår hinanden ihjel. På den led var det faktisk også sjovt at se en film, der mestendels portrætterer romerne som civilisationens repræsentanter - i filmhistorien har de jo normalt været de onde på grund af en vis korsfæstelse.
"The Eagle" mister altså noget af grebet undervejs, selv om det i øvrigt er tydeligt, at der er gjort en del for at skabe et nogenlunde historisk korrekt look hos romerne. Den har som nævnt også godt med punch i kampscenerne, og Channing Tatum er overraskende god i hovedrollen, så helt skidt bliver det heller aldrig. Og hvis man er til slagscener, er filmen klart værd at se for det indledende slag alene.
14/03-2011