Mere sex, mindre socialrealisme
4.0
Den fremragende svenske vampyrfilm "Lad den rette komme ind" er blevet oversat til amerikansk. Og det er heldigvis gjort med passende respekt af manden bag "Cloverfield", Matt Reeves.
Basalt har Reeves flyttet hele handlingen til en lille by i New Mexico. Det foregår stadig i starten af 80'erne, og det handler stadig om en ensom dreng, der bliver ven med den nye nabopige. Som dog viser sig at være en vampyr, hvis 'far' i virkeligheden er hendes tjener.
Som i den svenske original bliver drengen plaget af mobbere, men til gengæld er der skruet helt ned for hans problematiske forhold til forældrene, der ikke længere er distancerede og alkoholiserede. Derimod er der skruet op for den seksuelle tiltrækning til vampyren, og det afspejler vel meget godt en mentalitetsforskel fra Sverige til USA: Her er det ikke så synd for drengen, at han vokser op i en dysfunktionel familie af lavere socialklasse - næh, sex derimod, det er farligt.
Samtidig er der smidt et par klassiske splattereffekter på, som lugter af at være et forsøg på at tækkes et traditionelt amerikansk horrorpublikum. Pudsigt nok er filmens voldsomste scene omvendt mindre skræmmende i denne version end i den svenske. Og samlet set betyder de små ændringer, at "Let Me In" lander et niveau under "Lad den rette komme ind".
Men den er som nævnt stadig lavet med stor respekt for den svenske film og John Ajvide Lindqvists romanforlæg. "Let Me In" nyder desuden godt af at have to af USAs mest talentfulde unge teenageskuespillere i hovedrollerne - nemlig Kodi Smit-McPhee (fra "The Road") og Chloë Grace Moretz (fra "Kick-Ass"). Det er afgjort ét af de bedre eksempler på europæisk film omsat til amerikansk, som jeg har set.
Basalt har Reeves flyttet hele handlingen til en lille by i New Mexico. Det foregår stadig i starten af 80'erne, og det handler stadig om en ensom dreng, der bliver ven med den nye nabopige. Som dog viser sig at være en vampyr, hvis 'far' i virkeligheden er hendes tjener.
Som i den svenske original bliver drengen plaget af mobbere, men til gengæld er der skruet helt ned for hans problematiske forhold til forældrene, der ikke længere er distancerede og alkoholiserede. Derimod er der skruet op for den seksuelle tiltrækning til vampyren, og det afspejler vel meget godt en mentalitetsforskel fra Sverige til USA: Her er det ikke så synd for drengen, at han vokser op i en dysfunktionel familie af lavere socialklasse - næh, sex derimod, det er farligt.
Samtidig er der smidt et par klassiske splattereffekter på, som lugter af at være et forsøg på at tækkes et traditionelt amerikansk horrorpublikum. Pudsigt nok er filmens voldsomste scene omvendt mindre skræmmende i denne version end i den svenske. Og samlet set betyder de små ændringer, at "Let Me In" lander et niveau under "Lad den rette komme ind".
Men den er som nævnt stadig lavet med stor respekt for den svenske film og John Ajvide Lindqvists romanforlæg. "Let Me In" nyder desuden godt af at have to af USAs mest talentfulde unge teenageskuespillere i hovedrollerne - nemlig Kodi Smit-McPhee (fra "The Road") og Chloë Grace Moretz (fra "Kick-Ass"). Det er afgjort ét af de bedre eksempler på europæisk film omsat til amerikansk, som jeg har set.
29/03-2011