The Lizard With No Name
6.0
Forrygende syret animationsfilm om et firben, hvis terrarium skvatter ud af en bil i Nevadas ørken. Efter at have mødt et profetisk bæltedyr og krydset den farlige motorvej ender han i en bittelille spaghettiwestern-by ved navn Dirt. Her lyver firbenet sig til at være sejere, end han i virkeligheden er, og straks er han udnævnt til byens nye sheriff - og dermed også ansvarlig for at opklare mysteriet om dens forsvundne vandforsyning.
"Rango" er en fantastisk blanding af bizarre indfald og elegant leverede genreklicheer. Selv om persongalleriet udelukkende består af forskellige former for critters, er det fint varieret over klassiske westerntyper, og handlingen er ganske genretro, men med masser af overraskende detaljer. Og oven i det er der en Hunter S. Thompsonsk galskab, en fornemmelse af, at hele filmen er ét langt syretrip leveret af Dr. Gonzo, hvor alle spæner rundt med armene over hovedet og hujer. Historien vælter sig - naturligvis - i filmreferencer, og generelt er "Rango" bare stor, stilbevidst underholdning.
Den er instrueret af Gore Verbinski, der efter tre gange "Pirates of the Caribbean" igen er trådt lidt væk fra mainstream. Tilbage i sin første film, "Mousehunt", viste Verbinski en tydelig kærlighed til animationsgenren. Her bliver den kærlighed enormt effektivt parret med Verbinskis talent for at lave skæv humor, som få nutidige filmmagere kan matche - og som til sidst var lidt væk i piratfilmene. Fra de film har han så fortsat samarbejdet med Johnny Depp, der leverer forrygende stemmearbejde her. Det er faktisk vildt, så meget det firben bare er Johnny Depp ... Og derudover er der fine stemmer af bl.a. Isla Fisher, Bill Nighy og Ned Beatty.
"Rango" er den mest originale amerikanske animationsfilm, jeg har set i lang, lang tid. Og tydeligt en animationsfilm for voksne, tilmed - børn kan jo slet ikke fange alle referencerne her. Det eneste lille minus er, at dens klippestil og -rytme virker lovlig meget som et computerspil. Nogle gange lidt hakkende. Til gengæld er selve animationerne virkelig imponerende mange steder - her er brug af kameravinkler og lyseffekter, som jeg aldrig før har set i animation. Det bidrager også til en overbevisende morsom film, som rammer lige i øjet med sin særprægede genrepastiche.
"Rango" er en fantastisk blanding af bizarre indfald og elegant leverede genreklicheer. Selv om persongalleriet udelukkende består af forskellige former for critters, er det fint varieret over klassiske westerntyper, og handlingen er ganske genretro, men med masser af overraskende detaljer. Og oven i det er der en Hunter S. Thompsonsk galskab, en fornemmelse af, at hele filmen er ét langt syretrip leveret af Dr. Gonzo, hvor alle spæner rundt med armene over hovedet og hujer. Historien vælter sig - naturligvis - i filmreferencer, og generelt er "Rango" bare stor, stilbevidst underholdning.
Den er instrueret af Gore Verbinski, der efter tre gange "Pirates of the Caribbean" igen er trådt lidt væk fra mainstream. Tilbage i sin første film, "Mousehunt", viste Verbinski en tydelig kærlighed til animationsgenren. Her bliver den kærlighed enormt effektivt parret med Verbinskis talent for at lave skæv humor, som få nutidige filmmagere kan matche - og som til sidst var lidt væk i piratfilmene. Fra de film har han så fortsat samarbejdet med Johnny Depp, der leverer forrygende stemmearbejde her. Det er faktisk vildt, så meget det firben bare er Johnny Depp ... Og derudover er der fine stemmer af bl.a. Isla Fisher, Bill Nighy og Ned Beatty.
"Rango" er den mest originale amerikanske animationsfilm, jeg har set i lang, lang tid. Og tydeligt en animationsfilm for voksne, tilmed - børn kan jo slet ikke fange alle referencerne her. Det eneste lille minus er, at dens klippestil og -rytme virker lovlig meget som et computerspil. Nogle gange lidt hakkende. Til gengæld er selve animationerne virkelig imponerende mange steder - her er brug af kameravinkler og lyseffekter, som jeg aldrig før har set i animation. Det bidrager også til en overbevisende morsom film, som rammer lige i øjet med sin særprægede genrepastiche.
12/04-2011