Metervare fra Besson-fabrikken
2.0
Franskproduceret hævnfilm, hvor heltinden er en colombiansk pige, der ser sine forældre blive dræbt under et narkoopgør. Det lykkes pigen at flygte til USA, hvor hun overtaler sin onkel til at træne sig som lejemorder. Knap 20 år senere er hun en iskold dræber og stadig på jagt efter det narkokartel, der myrdede hendes forældre.
Filmen udfordrer allerede sin suspension of disbelief gevaldigt med onklen, der siger ja til at uddanne en lille pige til at blive morder. Men det er langtfra det eneste sted, hvor man tager sig til hovedet over plottet, som har nogle imponerende huller. Eksempelvis virker det meget fjollet, at den her superseje lejemorder, der har styr på alle detaljer, ikke er i stand til at opsnuse, at overskurken bor i en stor luksusvilla i Miami. I stedet må hun igennem alle mulige krumspring (og mange døde mennesker) for at nå frem til sin hævn. På samme måde er der flere af hendes drab, der er så indviklet sat op, at det helt tydeligt er styret af, om instruktør Olivier Megaton har set en fed actionscene i det. Altså ikke af, om setuppet giver nogen som helst form for logisk mening.
"Colombiana" har Luc Besson som medforfatter og producer, og det er netop samme problem, jeg altid har haft med Bessons film: Stil og visuelt lir vinder over sammenhængende, interessant handling. Det er så også et generelt kendetegn for de moderne franske actionfilm, som med Besson som omdrejningspunkt sigter efter det internationale marked - fx "Taken" eller "From Paris with Love".
Den her synes nærmest at være skrevet direkte til Zoe Saldana og hendes publikumstække efter "Avatar". Hun gør da også en ganske fin figur som slank, mørk dræber, men falder til gengæld igennem i overspil, når hun skal vise følelser - ikke mindst i forhold til den ekstremt påklistrede romance, som filmen også lige har med for at gøre sin heltinde menneskelig.
Undervejs når instruktør Megaton trods alt at vise god flair for det visuelle. "Colombiana" har en gennemført småskummel billedstil, og de bedste actionscener er fine. Det hjælper selvfølgelig momentant på underholdningsværdien, men som helhed er det her en ualmindelig dum omgang exploitation-action.
Filmen udfordrer allerede sin suspension of disbelief gevaldigt med onklen, der siger ja til at uddanne en lille pige til at blive morder. Men det er langtfra det eneste sted, hvor man tager sig til hovedet over plottet, som har nogle imponerende huller. Eksempelvis virker det meget fjollet, at den her superseje lejemorder, der har styr på alle detaljer, ikke er i stand til at opsnuse, at overskurken bor i en stor luksusvilla i Miami. I stedet må hun igennem alle mulige krumspring (og mange døde mennesker) for at nå frem til sin hævn. På samme måde er der flere af hendes drab, der er så indviklet sat op, at det helt tydeligt er styret af, om instruktør Olivier Megaton har set en fed actionscene i det. Altså ikke af, om setuppet giver nogen som helst form for logisk mening.
"Colombiana" har Luc Besson som medforfatter og producer, og det er netop samme problem, jeg altid har haft med Bessons film: Stil og visuelt lir vinder over sammenhængende, interessant handling. Det er så også et generelt kendetegn for de moderne franske actionfilm, som med Besson som omdrejningspunkt sigter efter det internationale marked - fx "Taken" eller "From Paris with Love".
Den her synes nærmest at være skrevet direkte til Zoe Saldana og hendes publikumstække efter "Avatar". Hun gør da også en ganske fin figur som slank, mørk dræber, men falder til gengæld igennem i overspil, når hun skal vise følelser - ikke mindst i forhold til den ekstremt påklistrede romance, som filmen også lige har med for at gøre sin heltinde menneskelig.
Undervejs når instruktør Megaton trods alt at vise god flair for det visuelle. "Colombiana" har en gennemført småskummel billedstil, og de bedste actionscener er fine. Det hjælper selvfølgelig momentant på underholdningsværdien, men som helhed er det her en ualmindelig dum omgang exploitation-action.
19/09-2011