Smuk, men ufuldstændig stiløvelse

3.0
Christoffer Boe bevæger sig igen ind i sindets sorte afkroge med "Beast", der er en artsy horrorfilm om en mand, der går amok i narcissistisk jalousi. Hans besættende kærlighed fører i første omgang til knifeplay, hvor han slikker sin kones blod i sig, men hans stadig mere gale opførsel viser efterhånden, at han vil gå endnu længere for at besidde hende. Samtidig fører mandens psykose til, at han selv iscenesætter konens utroskab for at blive bekræftet i, at hun forråder ham.

Jeg ser "Beast" som en søsterfilm til Boes egen "Offscreen", der på samme måde handlede om en mand, der gradvist gik mere og mere amok, mens han lukkede sig inde i en psykose, som fandt næring i fordærvet kærlighed og jalousi. De to film har endda begge Nicolas Bro i hovedrollen som galning. Og begge film fokuserer i sidste ende på, hvordan hovedpersonens vanvid reelt udspringer af narcissisme.

Derudover kan jeg også se en relation til von Triers "Antichrist" i "Beast", som dog desværre er en klart svagere film end både "Offscreen" og "Antichrist". Her lykkes det nemlig ikke på samme måde for forfatter-instruktør Boe at folde sin historie ud, så man for alvor bliver fanget af hovedpersonens gale historie. "Beast" virker i højere grad som en stiløvelse, inden den så slutter temmelig abrupt - og endda med en ret utilfredsstillende slutning.

Det er dog en enormt flot film, smukt fotograferet af Sophia Olsson på lækre locations i Frederiksstaden (kvarteret omkring Bredgade i København). Dens abstrakte visuelle effekter fungerer også fungerer fint og er med til at sætte stemningen af vanvid. Og Nicolas Bro er endnu en gang suveræn - han er uden sammenligning danmarksmester i at spille vanvittig. Marijana Jankovic er også god som hans kone i en rolle, hvor hun imod genrekonventionerne er temmelig usympatisk. Men til gengæld virker Nikolaj Lie Kaas decideret fejlcastet som hendes elsker - hans lettere forfjamskede stil rammer helt forbi tonen i resten af filmen.

For mig virker "Beast" faktisk som en noget ufuldstændig film. Dens forskellige elementer falder ikke helt i hak sammen, og den abrupte slutning gav mig en fornemmelse af, at der manglede noget; at der godt kunne have været brugt 10 minutters film på at bygge ekstra op og runde af. "Beast" er bestemt ikke uinteressant, men Boe dækkede meget af det samme stof med langt større held i "Offscreen" - så jeg spørger mig selv, hvorfor han i det hele taget har ønsket at lave denne film.
Beast