For meget realisme, for lidt drama
3.0
Stortalentet Tobias Lindholm bragede i 2010 igennem med sit arbejde som forfatter-instruktør på "R" og forfatter på "Submarino". Her er han tilbage som både forfatter og instruktør med endnu et projekt, der ubetinget går efter realisme i historien om et dansk skib, der bliver kapret af somaliske pirater. Om bord på skibet følger vi den sympatiske kok, som vil hjem til kone og barn, mens hovedpersonen hjemme i Danmark er rederiets direktør, som mod alle råd insisterer på selv at forhandle med piraterne.
"Kapringen" spiller dermed på kontrasten mellem den forfærdelige uvished og usikkerhed på skibet - og så det underlige spil om penge, hvor det faktisk ikke er muligt for rederiet at købe besætningen fri hurtigt, fordi piraterne bare stiller større krav, hvis man kommer dem i møde.
Det er givetvis stærkt realistisk, men Lindholm vil reelt gerne lave dramadokumentar uden at have et præcist virkeligt forlæg at læne sig op ad - og resultatet bliver mere dokumentarisk end dramatisk. Men først og fremmest også lidt småkedeligt. Jeg blev i hvert fald aldrig 100% fanget af hverken kokkens eller direktørens historie, og det er især et stort problem for den dramatiske udvikling, at der flere gange klippes flere uger frem i tiden, uden at der tilsyneladende er sket noget som helst i den tid, filmen springer over. Fornemmelsen af fastlåst stilstand er ganske givet en almindelig del af sådan en pirataffære, men som filmpublikum savner man at få uddybet, hvad der egentlig foregår.
Og til sidst kommer der så et dramatisk slag med halen, der kommer til at virke enormt påklistret, fordi det netop bryder så abrupt med resten af handlingen.
I den ene hovedrolle som rederidirektøren er Søren Malling dog virkelig god, og Lindholm skal have ros for en usædvanligt troværdig skildring af, hvad der foregår på direktionsgangen i et stort firma. Enkelte replikker og et par situationer skurrer for mig, men det her er meget mindre tåkrummende, end fx Per Fly har præsteret at være i sin skildring af erhvervslivet. Her er man bl.a. aldrig i tvivl, om at Mallings karakter - trods visse brister - fra start til slut prioriterer at få sin besætning hjem i god behold.
Af mere principielle årsager var jeg også glad for at se Dar Salim få lov til at spille en pæredansk rolle som Mallings højre hånd, men omvendt synes jeg, at Pilou Asbæk i løbet af filmen forsvinder ud i et lidt ligegyldigt rum med sin rolle som skibskokken. Asbæk er set væsentligt bedre, ikke mindst instrueret af Tobias Lindholm i hovedrollen i "R".
Der er tydeligvis lagt rigtig meget arbejde i at sikre virkelighedstro kulisser og situationer til "Kapringen", og meget af det, der foregår, er sikkert vældig realistisk. Men virkeligheden skildret på virkelighedens præmisser er tit ikke ret fængende, og denne film formår faktisk ikke engang at give mig nye vinkler på forståelsen af den somaliske piratindustri.
"Kapringen" spiller dermed på kontrasten mellem den forfærdelige uvished og usikkerhed på skibet - og så det underlige spil om penge, hvor det faktisk ikke er muligt for rederiet at købe besætningen fri hurtigt, fordi piraterne bare stiller større krav, hvis man kommer dem i møde.
Det er givetvis stærkt realistisk, men Lindholm vil reelt gerne lave dramadokumentar uden at have et præcist virkeligt forlæg at læne sig op ad - og resultatet bliver mere dokumentarisk end dramatisk. Men først og fremmest også lidt småkedeligt. Jeg blev i hvert fald aldrig 100% fanget af hverken kokkens eller direktørens historie, og det er især et stort problem for den dramatiske udvikling, at der flere gange klippes flere uger frem i tiden, uden at der tilsyneladende er sket noget som helst i den tid, filmen springer over. Fornemmelsen af fastlåst stilstand er ganske givet en almindelig del af sådan en pirataffære, men som filmpublikum savner man at få uddybet, hvad der egentlig foregår.
Og til sidst kommer der så et dramatisk slag med halen, der kommer til at virke enormt påklistret, fordi det netop bryder så abrupt med resten af handlingen.
I den ene hovedrolle som rederidirektøren er Søren Malling dog virkelig god, og Lindholm skal have ros for en usædvanligt troværdig skildring af, hvad der foregår på direktionsgangen i et stort firma. Enkelte replikker og et par situationer skurrer for mig, men det her er meget mindre tåkrummende, end fx Per Fly har præsteret at være i sin skildring af erhvervslivet. Her er man bl.a. aldrig i tvivl, om at Mallings karakter - trods visse brister - fra start til slut prioriterer at få sin besætning hjem i god behold.
Af mere principielle årsager var jeg også glad for at se Dar Salim få lov til at spille en pæredansk rolle som Mallings højre hånd, men omvendt synes jeg, at Pilou Asbæk i løbet af filmen forsvinder ud i et lidt ligegyldigt rum med sin rolle som skibskokken. Asbæk er set væsentligt bedre, ikke mindst instrueret af Tobias Lindholm i hovedrollen i "R".
Der er tydeligvis lagt rigtig meget arbejde i at sikre virkelighedstro kulisser og situationer til "Kapringen", og meget af det, der foregår, er sikkert vældig realistisk. Men virkeligheden skildret på virkelighedens præmisser er tit ikke ret fængende, og denne film formår faktisk ikke engang at give mig nye vinkler på forståelsen af den somaliske piratindustri.
15/10-2012