Prostitution i flere versioner

3.0
Parisisk drama, der er blevet hypet for at give et kontroversielt billede af prostitution og prostituerede. Hovedpersonen er en journalist fra magasinet Elle, der arbejder på en artikel om escortpiger. Til artiklen laver hun længere interview med to unge kvinder - en polak og en franskmand - og de udfordrer hovedpersonens fordomme og får hende til overveje sin egen rolle som hustru og mor.

"Elles" er faktisk startet som et dansk projekt af Zentropa-produceren Marianne Slot, som fik sat journalisten Tine Byrckel i gang med manuskriptet. Byrckel blev senere koblet sammen med polske Malgoska Szumowska, der også har instrueret filmen, og via Zentropas klassiske kludetæppe-finansiering er den endt som en fransk-polsk-tysk co-produktion.

Kernen i "Elles" er samtalerne mellem den midaldrende hovedperson og de to yngre kvinder, som bevæger sig i en fremmed seksuel verden. Deres møder med kunder med forskellige ønsker visualiseres i scener med særdeles kontant seksuelt indhold, og det krydsklippes med scener, der illustrerer, hvordan hovedpersonens møder med escortpigerne får hende til at indse, hvor utilfreds hun er med sit eget liv.

Det er så her, filmen går på kant med det gængse billede af prostituerede som ofre. Jeg har set Tine Byrckel citeret for, at hun gerne vil nuancere prostitutionsdebatten ved at vise, at det for mange er et frivilligt valg at blive prostituerede - i filmen handler det for begge kvinder mest om at skaffe penge og den frihed, de giver. Men for mig at se er det samlede budskab i "Elles" nærmere, at ingen af de tre hovedroller har det godt.

Filmen viser, hvordan de to escortpiger lyver for sig selv og deres nærmeste og fortrænger det negative - mens journalisten på sin side er fanget i en slags døs, hvor hun laver mad og vasker tøj og lader sin mand bestemme. Dermed synes jeg nærmere, at "Elles" lander på et lidt gammeldags militant feministisk budskab, om at ingen af de her kvinder er frie, fordi de alle sammen ligger under for mændenes luner og magt. Og filmen kommer vel at mærke kun slingrende frem til den konklusion.

Som nævnt er det dog en interessant film, hvor de bedste scener virkelig rammer en nerve, og hvor der også bliver leveret godt skuespil. Især af Joanna Kulig i en virkelig modig rolle som den polske studerende, der ender som escortpige ved siden af studierne. Men Anaïs Demoustier er også glimrende som hendes blidere franske modstykke, og Juliette Binoche er forudsigeligt solid som journalisten - selv om den rolle er noget uskarpt tegnet fra forfatternes side.

"Elles" er en film, der lige mangler at tage det sidste sikre greb om sit indhold, og som derfor kommer til virke noget ujævn. Jeg synes heller ikke, at den helt leverer det alternative indspark om prostitution, som åbenbart var meningen. Men det er bestemt en film med kvaliteter alligevel.
Elles