Spændingen er forsvundet
2.0
Hollandske George Sluizers gennembrudsfilm fra 1988 er også stadig hans mest berømte værk. "Spoorloos" er en thriller og en kærlighedshistorie, der handler om et lykkeligt forelsket ungt par. På vej på bilferie i Frankrig stopper de ved en rasteplads, hvor hun bliver kidnappet og forsvinder sporløst. Derefter drejer handlingen i retning af, hvad hendes kæreste er villig til at gøre for at finde hende igen, da kidnapperen begynder at lokke ham.
Filmen er berømt og berygtet for et meget voldsomt twist. Det hjalp helt klart ikke på oplevelsen, at jeg kendte det på forhånd, fordi jeg har set den amerikanske genindspilning, der netop ikke twister helt så voldsomt. At jeg ikke fik den overraskelse, gjorde det måske ekstra tydeligt, at filmen ikke holder ret godt til tidens tand.
"Spoorloos" er lavet i et 80'er-filmsprog, som virker ret kikset i dag - ikke mindst det forfærdelige elektroniske soundtrack, som nærmest modvirker spændingsopbygning. Netop spændingen er en mangelvare her, også fordi Sluizers afvikling af historien simpelt hen ikke er skarp nok. Johanna ter Steege er god som kvinden, der forsvinder, men derudover virker skuespillerne lidt for stive i det.
Så det her er ét af de sjældne tilfælde, hvor jeg faktisk synes, at den amerikanske version - "The Vanishing", også instrueret af Sluizer - er bedre end originalen.
Set på CPH:PIX 2013.
Filmen er berømt og berygtet for et meget voldsomt twist. Det hjalp helt klart ikke på oplevelsen, at jeg kendte det på forhånd, fordi jeg har set den amerikanske genindspilning, der netop ikke twister helt så voldsomt. At jeg ikke fik den overraskelse, gjorde det måske ekstra tydeligt, at filmen ikke holder ret godt til tidens tand.
"Spoorloos" er lavet i et 80'er-filmsprog, som virker ret kikset i dag - ikke mindst det forfærdelige elektroniske soundtrack, som nærmest modvirker spændingsopbygning. Netop spændingen er en mangelvare her, også fordi Sluizers afvikling af historien simpelt hen ikke er skarp nok. Johanna ter Steege er god som kvinden, der forsvinder, men derudover virker skuespillerne lidt for stive i det.
Så det her er ét af de sjældne tilfælde, hvor jeg faktisk synes, at den amerikanske version - "The Vanishing", også instrueret af Sluizer - er bedre end originalen.
Set på CPH:PIX 2013.
16/04-2013