Kitschet kikser

2.0
Brian De Palma har taget den franske film "Crime d'amour" og forvandlet forlægget til en Hitchcocksk thriller i stil med de film i samme genre, som De Palma tidligere selv har lavet (fx "Dressed to Kill" og "Body Double").

Historien udspiller sig omkring et stort reklamebureau, hvor afdelingschefen er ved at føre et ungt talent frem. Da talentet leverer varen, er chefen ikke bleg for at stjæle hendes ideer, og de to knalder samtidig med den samme mand. Det fører til en konflikt med dødbringende udfald - og masser af erotiske undertoner.

De Palma har styr på stil og fortælleteknik, og han lader fx filmen skifte visuelt til et markant mørkere univers, efter der begynder at gå hævntørst og galskab i den. Men samtidig er filmen som helhed så opstyltet, at det er meget svært at afgøre, om det er meningen, at man skal tage den seriøst, eller det blot er gennemført kitsch. Det betyder også, at ellers fine skuespillere som Noomi Rapace og Rachel McAdams virker lidt fortabte i hovedrollerne - der er faktisk mere gods i Karoline Herfurth som Rapaces assistent, der også får en vigtig rolle i dramaet.

Der er for lidt helhed i den her film, og for mig virkede "Passion" som én af den slags film, hvor instruktøren har moret sig med sig selv, men glemmer at lukke sit publikum ind, uanset hvor meget symbolik der så i øvrigt er på banen.

Set på CPH:PIX 2013.
Passion