Indeholder mindre spoilers
4.0
Dette er Eastwood's anden film som instruktør, hvor den første var stalker-thrilleren Play Misty For Me. Her vender han stort set den famøse legende om "den fremmede uden navn" på hovedet, som man kender den fra nogle af mandens tidligere film som Leone- trilogien.
Historien omhandler denne karakter, der ankommer til en lille by, som han snart får muligheden for at overtage og indrette efter egne behov. Filmen er som western alternativ, idet Eastwood's karakter afviger diametralt fra hvad der umiddelbart synes retskaffent og tager grusomme midler i brug, for at opnå hans egne selvcentrerede interesser.
Det afsløres dog gradvist at beboerne i byen hvortil handlingen er henlagt, ikke er så uskyldige igen. Det giver anledning til en del spekulation omkring symbolik i forhold til Eastwood's karakter og om filmen overordnet skal ses som en religiøs betragtning. Er Eastwood en engel sendt af Gud, som i så fald skal afstraffe menneskene for deres misgerninger? Eller er han en apostel fra Helvede, der har til opgave at etablere et Helvede på Jorden? Der lægges op til begge dele. Sådanne tvetydninger får selfølgelig filmen til at fremstå mindre konkluderende, om det så er et plus eller ej, er diskutabelt. Jeg kan rigtig godt lide det! Men under alle omstændigheder skal Eastwood ses, som en projektion af den hævngerrige, hvileløse sjæl af den myrdede marshal, så meget står klart.
Men ser man bort fra symbolikken, så står man stadig med en hæderlig western, med anstændig underholdningsværdi og nogle nervepirrende øjeblikke, ofte godt hjulpet på vej af den dystre og meget velplacerede underlægningsmusik. Filmen blev vist ikke noget markant element i Eastwood's karriere og er, så vidt jeg kan vurdere, næsten fuldstændig glemt den dag i dag. Lidt en skam egentlig, for filmen har noget at byde på. Jeg anbefaler den i hvert fald!
Historien omhandler denne karakter, der ankommer til en lille by, som han snart får muligheden for at overtage og indrette efter egne behov. Filmen er som western alternativ, idet Eastwood's karakter afviger diametralt fra hvad der umiddelbart synes retskaffent og tager grusomme midler i brug, for at opnå hans egne selvcentrerede interesser.
Det afsløres dog gradvist at beboerne i byen hvortil handlingen er henlagt, ikke er så uskyldige igen. Det giver anledning til en del spekulation omkring symbolik i forhold til Eastwood's karakter og om filmen overordnet skal ses som en religiøs betragtning. Er Eastwood en engel sendt af Gud, som i så fald skal afstraffe menneskene for deres misgerninger? Eller er han en apostel fra Helvede, der har til opgave at etablere et Helvede på Jorden? Der lægges op til begge dele. Sådanne tvetydninger får selfølgelig filmen til at fremstå mindre konkluderende, om det så er et plus eller ej, er diskutabelt. Jeg kan rigtig godt lide det! Men under alle omstændigheder skal Eastwood ses, som en projektion af den hævngerrige, hvileløse sjæl af den myrdede marshal, så meget står klart.
Men ser man bort fra symbolikken, så står man stadig med en hæderlig western, med anstændig underholdningsværdi og nogle nervepirrende øjeblikke, ofte godt hjulpet på vej af den dystre og meget velplacerede underlægningsmusik. Filmen blev vist ikke noget markant element i Eastwood's karriere og er, så vidt jeg kan vurdere, næsten fuldstændig glemt den dag i dag. Lidt en skam egentlig, for filmen har noget at byde på. Jeg anbefaler den i hvert fald!
24/05-2013