Kvinder der hader spritbilister
3.0
Den fremragende filmatisering af "Mænd der hader kvinder" åbnede fortjent mange døre for Niels Arden Oplev, der her debuterer som Hollywood-instruktør. I en pakkeløsning med sin stjerne fra Stieg Larsson-filmen, Noomi Rapace, som producenterne åbenbart har puttet i en stereotyp som edgy kvindeskikkelse.
Rapaces hovedrolle er nemlig en kvinde, der har fået sit liv ødelagt efter en bilulykke, der efterlod hende vansiret. Da hun en dag ser sin genbo dræbe en anden mand, dukker der en idé op: Hun kan bruge sin viden til at afpresse gangster-genboen til at myrde den spritbilist, som var skyld i hendes ulykke. Men det skal vise sig, at hun roder sig ud i noget, der er en del mere kompliceret, da hun kontakter gangsteren i lejligheden overfor.
Thrillerplots baseret på, at en hovedperson overværer et mord, er velkendte i filmhistorien - fra "Rear Window" over "Blowup" til "Someone to Watch Over Me". Men "Dead Man Down" leverer et ganske originalt take på præmissen ved at flytte fokus fra opklaring af forbrydelsen, til at hovedpersonen forsøger at udnytte sin viden til at tilfredsstille sin hævntørst. Resultatet er en ret aparte blanding af love story og selvtægtsfilm.
Selv om ingredienserne mixes på en anderledes måde, læner "Dead Man Down" sig dog også op ad godt gennemtyggede klicheer - ikke mindst den med, at to beskadigede mennesker kan finde helbredelse gennem kærlighed. Og som mange andre Hollywood-thrillere før denne mister filmen også sin troværdighed i et afsluttende actionklimaks, der lige kommer et skridt for langt ud. Men indtil da lykkes det faktisk Arden Oplev at få det temmelig postulerede plot til at fungere, og filmen er teknisk solidt udført - i øvrigt med andre danskere i et par nøglefunktioner.
Jeg vil derudover mene, at dette er Rapaces hidtil bedste engelsksprogede rolle. For selv om hun stadig ikke når den intensitet, hun har præsteret på hjemlige breddegrader, er hun klart bedre i roller med lidt kant. Over for Rapace gør Colin Farrell det o.k. som hendes udkårne lejemorder, og så har Terrence Howard en fin birolle som den elegante psykopat, der er chef for Farrells gangsterbande.
Det er meget typisk, at europæiske instruktører får lov til at prøve kræfter med Hollywood i mellemklasse-genrefilm som denne. Niels Arden Oplev leverer egentlig et o.k. stykke arbejde med "Dead Man Down", som absolut er en metervare, men alligevel har interessante momenter. Men den var ikke nogen kommerciel succes, så det bliver spændende at se, hvad der sker med de andre amerikanske projekter, Arden Oplev har været sat i forbindelse med.
Rapaces hovedrolle er nemlig en kvinde, der har fået sit liv ødelagt efter en bilulykke, der efterlod hende vansiret. Da hun en dag ser sin genbo dræbe en anden mand, dukker der en idé op: Hun kan bruge sin viden til at afpresse gangster-genboen til at myrde den spritbilist, som var skyld i hendes ulykke. Men det skal vise sig, at hun roder sig ud i noget, der er en del mere kompliceret, da hun kontakter gangsteren i lejligheden overfor.
Thrillerplots baseret på, at en hovedperson overværer et mord, er velkendte i filmhistorien - fra "Rear Window" over "Blowup" til "Someone to Watch Over Me". Men "Dead Man Down" leverer et ganske originalt take på præmissen ved at flytte fokus fra opklaring af forbrydelsen, til at hovedpersonen forsøger at udnytte sin viden til at tilfredsstille sin hævntørst. Resultatet er en ret aparte blanding af love story og selvtægtsfilm.
Selv om ingredienserne mixes på en anderledes måde, læner "Dead Man Down" sig dog også op ad godt gennemtyggede klicheer - ikke mindst den med, at to beskadigede mennesker kan finde helbredelse gennem kærlighed. Og som mange andre Hollywood-thrillere før denne mister filmen også sin troværdighed i et afsluttende actionklimaks, der lige kommer et skridt for langt ud. Men indtil da lykkes det faktisk Arden Oplev at få det temmelig postulerede plot til at fungere, og filmen er teknisk solidt udført - i øvrigt med andre danskere i et par nøglefunktioner.
Jeg vil derudover mene, at dette er Rapaces hidtil bedste engelsksprogede rolle. For selv om hun stadig ikke når den intensitet, hun har præsteret på hjemlige breddegrader, er hun klart bedre i roller med lidt kant. Over for Rapace gør Colin Farrell det o.k. som hendes udkårne lejemorder, og så har Terrence Howard en fin birolle som den elegante psykopat, der er chef for Farrells gangsterbande.
Det er meget typisk, at europæiske instruktører får lov til at prøve kræfter med Hollywood i mellemklasse-genrefilm som denne. Niels Arden Oplev leverer egentlig et o.k. stykke arbejde med "Dead Man Down", som absolut er en metervare, men alligevel har interessante momenter. Men den var ikke nogen kommerciel succes, så det bliver spændende at se, hvad der sker med de andre amerikanske projekter, Arden Oplev har været sat i forbindelse med.
22/06-2013