Underholdende trylleshow mister pusten undervejs
3.0
Hvem kan ikke lide en god tryllekunst?
Det er drivkraften bag "Now You See Me", der er en interessant blanding af storslået taskenspilleri og kupfilm. Historiens omdrejningspunkt er et trylleshow af et ensemble, der kalder sig The Four Horsemen, som debuterer på den store scene i et Las Vegas-kasino. Det gør de med et brag, for showets højdepunkt er, at de røver en bank i Paris. Derefter lover de at overgå sig selv i kommende shows, og FBI og Interpol halser efter dem i ren forvirring, mens en ekspert i at afsløre tryllekunstnere til gengæld har bedre bud på, hvordan de gør.
"Now You See Me" starter enormt effektivt og charmerende med, at man hurtigt får etableret de fire tryllekunstner-roller i en sekvens, hvor de bliver rekrutteret af deres hemmelige bagmand. Og showet i Las Vegas er virkelig voldsomt imponerende. Derfra viser det sig, at historien i ét spor handler om hævn og gammel gæld, mens den helt overordnet også handler om illusionskunst og evnen til at manipulere folk i stor stil. Og så begynder filmen desværre også at gå lidt op i limningen, hvilket primært skyldes sjusket manuskriptarbejde.
Lad gå med, at filmens plot som helhed er noget mumbo-jumbo, som er baseret på supertryllekunster og en række sammenhænge, der belejligt dukker op undervejs. Det er ikke unormalt i storladne underholdningsfilm, og her skurrer det for alvor kun, når man til sidst får serveret Det Store Twist, som man godt ved kommer, men som ærligt talt er for fjollet. Værre er det, at der er koblet et aldeles ligegyldigt romantisk subplot på historien. Og ikke mindst at filmen nærmest synes at løbe tør for ideer undervejs. Det første kup i Las Vegas er i hvert fald langt det mest spændende og underholdende, og derfra går det konsekvent ned ad bakke, så både wow-effekter og spænding langsomt fiser ud af filmen.
Næsten lige så sjusket er arbejdet med filmens karakterer, der mestendels er hurtigt skitserede arketyper uden nogen udvikling. Igen er det vel acceptabelt i en sommer-blockbuster, men det repræsenterer også bare spildte muligheder. Det værste eksempel er, at de fire tryllekunstnere i starten etableres med hver sit klare speciale - og så er der én af dem, som ikke får lov til at bruge sine specielle færdigheder på noget tidspunkt derefter! At det er gruppens eneste kvindelige medlem, det går ud over, giver så også en grim bismag af, at den rolle mest er med for at se godt ud.
De fire roller i The Four Horsemen er ellers noget af det, der fungerer godt i "Now You See Me", for de bliver spillet med karisma og stil. Bedst er Woody Harrelson som gruppens selvfede mentalist, men Jesse Eisenberg er også fin som speedsnakkende kortkunstner, og Isla Fisher har masser af udstråling som udbryderdronning. I andre nøgleroller giver Morgan Freeman og Michael Caine masser af soliditet, og Mark Ruffalo er ligeledes glimrende som FBI-agenten, der gang på gang bliver udsat for gruppens fupnumre.
Der er i det hele taget mange ting, der fungerer udmærket i "Now You See Me", for instruktør Louis Leterrier sætter fra start højt tempo med fokus på underholdende showmanship. Filmen er så tight klippet og visuelt fascinerende, at man blot kan læne sig tilbage og blive underholdt. Hvilket man altså bliver ganske kompetent, indtil det hele bliver lidt nå-agtigt i slutsekvensen. Man kan sige, at Leterrier på den måde lever op til ét af filmens temaer ved at levere én stor gang illusionskunst, hvor flashy tricks og sjove detaljer afleder opmærksomheden fra, at luften faktisk går ret meget ud af ballonen undervejs. Men samtidig er det altså en film med meget charme, for hvem kan ikke lide en god tryllekunst?
Det er drivkraften bag "Now You See Me", der er en interessant blanding af storslået taskenspilleri og kupfilm. Historiens omdrejningspunkt er et trylleshow af et ensemble, der kalder sig The Four Horsemen, som debuterer på den store scene i et Las Vegas-kasino. Det gør de med et brag, for showets højdepunkt er, at de røver en bank i Paris. Derefter lover de at overgå sig selv i kommende shows, og FBI og Interpol halser efter dem i ren forvirring, mens en ekspert i at afsløre tryllekunstnere til gengæld har bedre bud på, hvordan de gør.
"Now You See Me" starter enormt effektivt og charmerende med, at man hurtigt får etableret de fire tryllekunstner-roller i en sekvens, hvor de bliver rekrutteret af deres hemmelige bagmand. Og showet i Las Vegas er virkelig voldsomt imponerende. Derfra viser det sig, at historien i ét spor handler om hævn og gammel gæld, mens den helt overordnet også handler om illusionskunst og evnen til at manipulere folk i stor stil. Og så begynder filmen desværre også at gå lidt op i limningen, hvilket primært skyldes sjusket manuskriptarbejde.
Lad gå med, at filmens plot som helhed er noget mumbo-jumbo, som er baseret på supertryllekunster og en række sammenhænge, der belejligt dukker op undervejs. Det er ikke unormalt i storladne underholdningsfilm, og her skurrer det for alvor kun, når man til sidst får serveret Det Store Twist, som man godt ved kommer, men som ærligt talt er for fjollet. Værre er det, at der er koblet et aldeles ligegyldigt romantisk subplot på historien. Og ikke mindst at filmen nærmest synes at løbe tør for ideer undervejs. Det første kup i Las Vegas er i hvert fald langt det mest spændende og underholdende, og derfra går det konsekvent ned ad bakke, så både wow-effekter og spænding langsomt fiser ud af filmen.
Næsten lige så sjusket er arbejdet med filmens karakterer, der mestendels er hurtigt skitserede arketyper uden nogen udvikling. Igen er det vel acceptabelt i en sommer-blockbuster, men det repræsenterer også bare spildte muligheder. Det værste eksempel er, at de fire tryllekunstnere i starten etableres med hver sit klare speciale - og så er der én af dem, som ikke får lov til at bruge sine specielle færdigheder på noget tidspunkt derefter! At det er gruppens eneste kvindelige medlem, det går ud over, giver så også en grim bismag af, at den rolle mest er med for at se godt ud.
De fire roller i The Four Horsemen er ellers noget af det, der fungerer godt i "Now You See Me", for de bliver spillet med karisma og stil. Bedst er Woody Harrelson som gruppens selvfede mentalist, men Jesse Eisenberg er også fin som speedsnakkende kortkunstner, og Isla Fisher har masser af udstråling som udbryderdronning. I andre nøgleroller giver Morgan Freeman og Michael Caine masser af soliditet, og Mark Ruffalo er ligeledes glimrende som FBI-agenten, der gang på gang bliver udsat for gruppens fupnumre.
Der er i det hele taget mange ting, der fungerer udmærket i "Now You See Me", for instruktør Louis Leterrier sætter fra start højt tempo med fokus på underholdende showmanship. Filmen er så tight klippet og visuelt fascinerende, at man blot kan læne sig tilbage og blive underholdt. Hvilket man altså bliver ganske kompetent, indtil det hele bliver lidt nå-agtigt i slutsekvensen. Man kan sige, at Leterrier på den måde lever op til ét af filmens temaer ved at levere én stor gang illusionskunst, hvor flashy tricks og sjove detaljer afleder opmærksomheden fra, at luften faktisk går ret meget ud af ballonen undervejs. Men samtidig er det altså en film med meget charme, for hvem kan ikke lide en god tryllekunst?
06/08-2013