Tom Hanks i storform i effektiv pirat-thriller
4.0
Da containerskibet Maersk Alabama i 2009 blev kapret af pirater ud for Somalias kyst, var det første gang i knap 200 år, at det skete for et skib under amerikansk flag. Reaktionen på kapringen blev nok også voldsommere, end de somaliske pirater var vant til: Den amerikanske flåde kommanderede straks flere skibe og en gruppe Navy SEALs til stedet, og det udviklede sig i de næste dage til et gidseldrama, hvor piraterne holdt den amerikanske kaptajn som gidsel i én af Maersk Alabamas redningsbåde.
Det er den dramatiske baggrund for "Captain Phillips", som skildrer begivenhederne i tætklippet dramadokumentarisk stil. Dygtigt serveret af instruktør Paul Greengrass, der tidligere har lavet lignende virkelighedsnære thrillere, ikke mindst den mesterlige "United 93". Det er basalt set samme formel, Greengrass følger her: Opbygning til hændelserne, hvor man både ser kaptajnen og piraterne forberede sig på deres sejlads. Og så afvikling af selve dramaet med stor sans for tempo og klipning, så man virkelig får fornemmelsen af spænding, usikkerhed, og hvor få detaljer der skulle have ændret sig, for at kapringen havde fået et helt andet forløb.
Ud over det dygtigt udførte filmiske håndværk har "Captain Phillips" også en styrke i, at den ikke skildrer tingene i ren sort/hvid. Den etablerer så absolut kaptajn Phillips som en helt, der bevarer overblikket under ekstremt stress og i flere omgange forsøger at løse problemerne ved at tænke kreativt. Ligesom filmen også skildrer Phillips' besætning og flåden som professionelle mennesker, der gør deres job godt. Men samtidig giver den et glimt af de forhold, som skaber det somaliske pirateri, så man forstår, hvorfor piraterne risikerer livet på den måde. Og her antyder filmen en pointe, om at det grundlæggende handler om forskellen på rig og fattig.
Men "Captain Phillips" er selvfølgelig orienteret mod et publikum, der først og fremmest vil identificere sig med kaptajnen, og det sørger en stærkt spillende Tom Hanks for, at man nemt gør. Hanks har jo den der everyman-kvalitet, som gør ham utroligt troværdig som en almindelig mand i en svær situation, og kaptajn Phillips er hans bedste rolle i årevis. Også fordi Greengrass og manuskriptforfatter Billy Ray giver Hanks lov til at spille rollen helt ud. Det er igen en forskel til mere ordinære thrillerfilm: Her ser man, at helten bryder psykisk sammen til sidst - i stedet for den klassiske filmslutning, hvor alle bare klapper og er glade, når konflikten er overstået.
De øvrige roller er mestendels besat med ukendte navne, hvilket er med til at give filmen det dokumentariske præg. Jeg var især imponeret af Barkhad Abdi som piraternes leder - Abdi er en somalisk-amerikaner uden skuespiltræning, der arbejdede som chauffør, før han blev fundet til denne film.
"Captain Phillips" er som nævnt en tætklippet, spændende og allround vellavet spændingsfilm fra det virkelige liv. Det er oplagt at sammenligne med den danske "Kapringen", som også handlede om pirateri ved Somalia, og "Captain Phillips" er ganske simpelt en klart bedre film, fordi den er holdt så tæt omkring dramaet til søs, og fordi den har en superstjerne i en stor rolle. Jeg synes dog ikke, den når helt op på de højder, som instruktør Greengrass tidligere har nået med film i dramadokumentarisk stil. Mest fordi historien savner lidt slagkraft sammenlignet med fx "United 93". Men det her er altså stadig en rigtig god film - til fire store stjerner.
Det er den dramatiske baggrund for "Captain Phillips", som skildrer begivenhederne i tætklippet dramadokumentarisk stil. Dygtigt serveret af instruktør Paul Greengrass, der tidligere har lavet lignende virkelighedsnære thrillere, ikke mindst den mesterlige "United 93". Det er basalt set samme formel, Greengrass følger her: Opbygning til hændelserne, hvor man både ser kaptajnen og piraterne forberede sig på deres sejlads. Og så afvikling af selve dramaet med stor sans for tempo og klipning, så man virkelig får fornemmelsen af spænding, usikkerhed, og hvor få detaljer der skulle have ændret sig, for at kapringen havde fået et helt andet forløb.
Ud over det dygtigt udførte filmiske håndværk har "Captain Phillips" også en styrke i, at den ikke skildrer tingene i ren sort/hvid. Den etablerer så absolut kaptajn Phillips som en helt, der bevarer overblikket under ekstremt stress og i flere omgange forsøger at løse problemerne ved at tænke kreativt. Ligesom filmen også skildrer Phillips' besætning og flåden som professionelle mennesker, der gør deres job godt. Men samtidig giver den et glimt af de forhold, som skaber det somaliske pirateri, så man forstår, hvorfor piraterne risikerer livet på den måde. Og her antyder filmen en pointe, om at det grundlæggende handler om forskellen på rig og fattig.
Men "Captain Phillips" er selvfølgelig orienteret mod et publikum, der først og fremmest vil identificere sig med kaptajnen, og det sørger en stærkt spillende Tom Hanks for, at man nemt gør. Hanks har jo den der everyman-kvalitet, som gør ham utroligt troværdig som en almindelig mand i en svær situation, og kaptajn Phillips er hans bedste rolle i årevis. Også fordi Greengrass og manuskriptforfatter Billy Ray giver Hanks lov til at spille rollen helt ud. Det er igen en forskel til mere ordinære thrillerfilm: Her ser man, at helten bryder psykisk sammen til sidst - i stedet for den klassiske filmslutning, hvor alle bare klapper og er glade, når konflikten er overstået.
De øvrige roller er mestendels besat med ukendte navne, hvilket er med til at give filmen det dokumentariske præg. Jeg var især imponeret af Barkhad Abdi som piraternes leder - Abdi er en somalisk-amerikaner uden skuespiltræning, der arbejdede som chauffør, før han blev fundet til denne film.
"Captain Phillips" er som nævnt en tætklippet, spændende og allround vellavet spændingsfilm fra det virkelige liv. Det er oplagt at sammenligne med den danske "Kapringen", som også handlede om pirateri ved Somalia, og "Captain Phillips" er ganske simpelt en klart bedre film, fordi den er holdt så tæt omkring dramaet til søs, og fordi den har en superstjerne i en stor rolle. Jeg synes dog ikke, den når helt op på de højder, som instruktør Greengrass tidligere har nået med film i dramadokumentarisk stil. Mest fordi historien savner lidt slagkraft sammenlignet med fx "United 93". Men det her er altså stadig en rigtig god film - til fire store stjerner.
10/11-2013