Nå ja, det med karteller er ikke så godt ...

2.0
En midaldrende håndværker vender med sin familie hjem til Danmark for at overtage faderens firma. Med sig har han mange års erfaring fra store udenlandske byggerier, som har givet ham ambitioner om at udvide firmaet, og han begynder derfor at byde på nogle af de større entrepriser i hjembyen. Men det er ikke populært hos byens storentreprenører, der er vant til at aftale, hvem der byder hvad i udbuddene.

Plottet i "Kartellet" påstås at være baseret på virkelige begivenheder, men der er vist nærmere tale om, at den er 'baseret på, at der engang er én, der har læst en artikel, om at der er ulovlige karteller i dansk byggeri'. Det gør så ikke historien mindre relevant, for de problemstillinger, filmen skildrer, er formentlig ganske relevante og til stede i det danske samfund. Og filmens billede af, hvilke midler der kan tages i brug for at presse byggefirmaer, som ikke makker ret, er vist heller ikke helt ved siden af.

Desværre formår forfatter-instruktør Charlotte Sachs Bostrup bare ikke at få løftet thriller-historien op til at være rigtig spændende og engagerende. Filmen mangler helt banalt noget intensitet, og da handlingen samtidig er temmelig forudsigelig, bliver det sådan lidt nåja i stedet for neglebidende. Indtil det hele bliver løst letkøbt og elegant i en lettere fesen slutning. På vej mod den forsøger Sachs Bostrup også at putte lidt menneskeligt drama på via heltens kone og børn, men det bliver simpelt hen alt for overgjort, når konen tager børnene og skrider, så snart der kommer den mindste antydning af pres udefra.

Det er synd, at filmen på den måde mangler punch, for den har ellers et plus i Anders W. Berthelsen, der igen-igen har den idealistiske helterolle, men udfylder den bedre end længe set. Her rammer han virkelig det troværdige portræt af den jævne mand, der bare vil have, at tingene skal være fair. Til gengæld er Lene Maria Christensens ellers betragtelige talent helt spildt i den overgjorte klichérolle som hans kone, og tilsvarende er det ærgerligt at gøre Lars Brygmann til en fuldstændig unuanceret skurk. I det hele taget er persongalleriet omkring helten nærmest udelukkende klicheer - gode folk som Lars Ranthe, Flemming Enevold og Jesper Asholt sidder også fast i ganske endimensionelle roller.

"Kartellet" har egentlig tilløb til noget interessant og relevant, men desværre lykkes det slet ikke Sachs Bostrup at få plottet foldet ud på en måde, der lever op til potentialet. Det er såmænd ikke, fordi filmen er tåkrummende ... bare jævnt ligegyldig.
Kartellet