Mere end bare en selvtægtsfilm

4.0
North Braddock, Pennsylvania er en lille by i nærheden af Pittsburgh, som stolt kalder sig The Birth Place of Steel, eftersom ét af USAs ældste stålværker ligger her, midt i ét af landets store gamle industriområder. De to hovedpersoner i "Out of the Furnace" er da også sønner af en stålarbejder. Storebroderen er gået i faderens fodspor og arbejder på værket. Lillebroderen er derimod gået ind i hæren, og efter han kommer hjem fra Irak, begynder han at stille op i illegale boksekampe. På jagt efter større penge tager han en kamp oppe i det vildere boksemiljø i Appalacherne. Men da han ikke kommer hjem fra kampen, og politiet ikke kan hjælpe, tager storebroderen op i bjergene for at lede efter ham.

"Out of the Furnace" er skrevet og instrueret af Scott Cooper, der fik sit gennembrud med "Crazy Heart" - en fin film om en afdanket, fordrukken countrysanger, som ikke fik dansk premiere, men gav Jeff Bridges en Oscar for fire år siden. Fælles for de to film er, at de foregår uden for rampelyset, i mindre byer i de dele af USA, som mange amerikanere ser som det ægte USA. Her er vi i ét af de helt store traditionelle arbejderklasseområder, men også i en verden i opbrud: Stålværket er der stadig, men rygterne går, om at produktionen måske skal flyttes til udlandet.

Den tætte miljøskildring er en væsentlig del af den tematiske kerne i "Out of the Furnace", for den handler i høj grad om at blive ramt af omstændighederne, men stadig prøve at bevare værdighed og stolthed. Især skildret igennem storebroderen i historiens centrale brødrepar, for hans liv kommer til at se mere og mere håbløst ud, men alligevel navigerer han efter bedste evne i modgangen - indtil han altså til sidst føler sig tvunget til at søge hævn for, hvad der er sket med hans bror.

På den måde er "Out of the Furnace" en usædvanlig selvtægtsfilm. Normalt er den slags bygget op med en forholdsvis kort introduktion af det, der provokerer helten til handling, og derefter en længere detaljering af selvtægten. Her gør Cooper det omvendt - en lang opbygning af personer og omstændigheder, og til sidst en kort fase med selvtægt. Hvilket gør det til en ualmindeligt troværdig historie om selvtægten, fordi man forinden har fået personerne så godt ind under huden.

"Out of the Furnace" er i det hele taget en film, der kryber godt ind under huden på én, især med en barsk, knugende miljøskildring og nogle virkelig gode skuespillere. Der er flere ting på spil her - ud over dynamikken i selvtægten er der også skildringen af det gamle industrisamfund i opløsning og kontrasten til det smågale, nærmest lovløse samfund blandt bjergboerne fra New Jersey. Det gør det her til en thriller, der er langt mere kompleks end bare en omgang kriminalitet og hævn.

Og så har den som nævnt et imponerende udvalg af skuespillere. Christian Bale er skarp i hovedrollen som storebroderen, der gerne vil gøre det rigtige, men ikke ligefrem bliver belønnet for forsøgene. Casey Affleck giver en overbevisende psykopatisk snert til hans lillebror, der fremstår som god nok på bunden, men bare mærket af krig og håbløshed. Woody Harrelson er forrygende som den seriøst psykopatiske, ekstremt farlige leder af boksekampene i bjergene. Willem Dafoe har en herlig undertone af sleaziness som barejeren, der arrangerer Afflecks kampe i North Braddock. Og så er der også lige fine biroller til Forest Whitaker, Zoë Saldana og Sam Shepard.

Det er sjældent, man ser så mange gode karakterskuespillere samlet i samme film, og generelt er der kvalitet hele vejen rundt - fx også i Masanobu Takayanagis dvælende stemningsfulde billeder og et soundtrack, hvor Pearl Jam har bidraget med et nyt nummer, der også rammer stemningen godt. Man kan kritisere Cooper for, at filmen næsten bliver for dvælende, for den tager sig virkelig god tid til at etablere miljøet og den her knugende, skæbnetunge stemning. Men hvis man er til dystre, karakterdrevne thrillere, er "Out of the Furnace" en lille perle, som får fire store stjerner herfra.
Out of the Furnace