Lidt for meget tomgang
3.0
Coming-of-age-fortælling, der udspiller sig i Sønder Omme i 1976. Martin er 14 år gammel og skal snart konfirmeres, da hans mor pludselig dør af kræft. Det giver voldsomme reaktioner i hans familie og blandt de voksne i lokalsamfundet, men Martin har selv mere travlt med at forholde sig til sine første seksuelle eksperimenter. Og med træningen i kapgang, hvor han er ét af de største unge talenter i byen.
"Kapgang" er baseret på Morten Kirkskovs fire år gamle debutroman, og det er en historie, der minder ganske meget om Erling Jepsens værker qua den semibiografiske stil, hvor voksenverdenen skildres som et absurd teater, set fra de unges synspunkt. Men selv om der er sat kompetente kræfter på med Bo Hr. Hansen som manuskriptforfatter og Niels Arden Oplev som instruktør, får "Kapgang" på film aldrig nær samme satiriske bid som de vellykkede Jepsen-filmatiseringer.
Det skyldes især, at "Kapgang" aldrig rigtig finder en god balance mellem drama og komedie. Den vil som nævnt gerne vise det absurde i de voksnes selvcentrerede reaktioner på tragedie og konflikter, og de overgearede roller er da også morsomme ind imellem - men de er også netop så overgearede, at det ikke rigtig får bid med andet end høhø-øjeblikke. Den dramatiske del af filmen fungerer betydeligt bedre, især i det fine trekantsdrama mellem Martin, hans bedste ven og den lækre pige fra klassen. Det bliver flot og modigt skildret med lige dele hetero- og homoseksuelle undertoner, og deres lettere forvirrede udforskning af seksualitet er både rørende og troværdig. Ligesom filmen i øvrigt rummer en ikke uvæsentlig eftertanke i, at det der med sex vist var forfriskende ukompliceret i 70'erne.
Men den fine fortælling i fortællingen drukner altså lidt i letkøbte forsøg på humor, og jeg fik indtryk af, at Bo Hr. Hansens manuskript nok ikke er nogen supervellykket omskrivning fra roman til film. Der er lidt for mange scener uden konsekvens og ditto bipersoner, der hopper hurtigt ind og ud af handlingen, og særligt én scene gav mig virkelig dårlig smag i munden på den forkerte måde. Og så undrer det mig, at filmen slet ikke får etableret det historiske faktum, at Sønder Omme har en helt særlig rolle inden for kapgang i Danmark. I 70'erne var der kapgængere fra Sønder Omme, der satte verdensrekorder, så at være et stort gangtalent i den lokale idrætsforening har ikke været hvad som helst. Men det fortæller filmen altså overhovedet ikke, og derfor bliver kapgangen igen bare et element, der bruges til at vække billige grin.
På den måde er der flere ting i filmen, som virker lidt for letkøbte, og Niels Arden Oplevs instruktion imponerer heller ikke. Der er et godt stykke op til hans topniveau fra "Mænd der hader kvinder", for her er instruktionen lidt uskarp - selv om der dog er gjort et fint stykke arbejde med den visuelle 70'er-iscenesættelse inklusive kassebukser, grimme frisurer og brunt i mange nuancer. "Kapgang" er flere steder ved at synke ned i rendyrket bøvet folkekomedie, men den bliver som nævnt reddet af, at dens unge medvirkende får leveret en fin teenage-historie. Alligevel føler jeg mig flink, når jeg giver den tre små stjerner.
"Kapgang" er baseret på Morten Kirkskovs fire år gamle debutroman, og det er en historie, der minder ganske meget om Erling Jepsens værker qua den semibiografiske stil, hvor voksenverdenen skildres som et absurd teater, set fra de unges synspunkt. Men selv om der er sat kompetente kræfter på med Bo Hr. Hansen som manuskriptforfatter og Niels Arden Oplev som instruktør, får "Kapgang" på film aldrig nær samme satiriske bid som de vellykkede Jepsen-filmatiseringer.
Det skyldes især, at "Kapgang" aldrig rigtig finder en god balance mellem drama og komedie. Den vil som nævnt gerne vise det absurde i de voksnes selvcentrerede reaktioner på tragedie og konflikter, og de overgearede roller er da også morsomme ind imellem - men de er også netop så overgearede, at det ikke rigtig får bid med andet end høhø-øjeblikke. Den dramatiske del af filmen fungerer betydeligt bedre, især i det fine trekantsdrama mellem Martin, hans bedste ven og den lækre pige fra klassen. Det bliver flot og modigt skildret med lige dele hetero- og homoseksuelle undertoner, og deres lettere forvirrede udforskning af seksualitet er både rørende og troværdig. Ligesom filmen i øvrigt rummer en ikke uvæsentlig eftertanke i, at det der med sex vist var forfriskende ukompliceret i 70'erne.
Men den fine fortælling i fortællingen drukner altså lidt i letkøbte forsøg på humor, og jeg fik indtryk af, at Bo Hr. Hansens manuskript nok ikke er nogen supervellykket omskrivning fra roman til film. Der er lidt for mange scener uden konsekvens og ditto bipersoner, der hopper hurtigt ind og ud af handlingen, og særligt én scene gav mig virkelig dårlig smag i munden på den forkerte måde. Og så undrer det mig, at filmen slet ikke får etableret det historiske faktum, at Sønder Omme har en helt særlig rolle inden for kapgang i Danmark. I 70'erne var der kapgængere fra Sønder Omme, der satte verdensrekorder, så at være et stort gangtalent i den lokale idrætsforening har ikke været hvad som helst. Men det fortæller filmen altså overhovedet ikke, og derfor bliver kapgangen igen bare et element, der bruges til at vække billige grin.
På den måde er der flere ting i filmen, som virker lidt for letkøbte, og Niels Arden Oplevs instruktion imponerer heller ikke. Der er et godt stykke op til hans topniveau fra "Mænd der hader kvinder", for her er instruktionen lidt uskarp - selv om der dog er gjort et fint stykke arbejde med den visuelle 70'er-iscenesættelse inklusive kassebukser, grimme frisurer og brunt i mange nuancer. "Kapgang" er flere steder ved at synke ned i rendyrket bøvet folkekomedie, men den bliver som nævnt reddet af, at dens unge medvirkende får leveret en fin teenage-historie. Alligevel føler jeg mig flink, når jeg giver den tre små stjerner.
12/10-2014