I efteråret titter hemmelighederne frem
4.0
Underspillet fransk thrillerdrama, hvor hovedpersonen, Paul, er en midaldrende neurokirurg med stor succes. Han er højt agtet på sit arbejde og lever et luksusliv i en flot villa med egen tennisbane og en stor have, som hans hjemmegående hustru, Lucie, bruger sin tid på at passe. En dag møder Paul så en tidligere patient - en yngre kvinde, Lou, som han bliver stærkt tiltrukket af. Eller gør han? For ikke alt er, hvad det ser ud til at være på overfladen, og Pauls og Lucies ægteskab rummer allerede en stor hemmelighed.
Forfatter-instruktør Philippe Claudel har grundlæggende set lavet en film om midtvejskrise, men drejet historien meget anderledes, end man skulle forvente. For det første bruger Claudel en tilbagelænet fortællestil med kameraet som passiv betragter, mens små opbrud i Pauls ellers velorganiserede liv stadig tydeligere viser, at han er ved at tabe kontrollen. Det er elegant og tvinger publikum til selv at tage stilling til, hvad hovedpersonens aparte opførsel betyder, og hvilke drifter der egentlig driver ham.
Og samtidig bygger filmen op til særligt ét virkelig veludført twist, der pludselig lægger en del mere til den forudgående handling, end man lige havde set i første omgang. På den måde er "Før vinterkulden" faktisk en krimi, der blot bliver fortalt fra et usædvanligt perspektiv. Det er dygtig historiefortælling, og det er fedt, at Claudel i høj grad stoler på, at hans publikum selv kan lægge til og trække fra omkring det ekstra lag i handlingen.
Men i sidste ende er "Før vinterkulden" så alligevel en film om midtvejskrise. Om hvad det er, der kitter Pauls og Lucies forhold sammen, og hvad der omvendt skaber bølgegang imellem dem. Hele tiden afdæmpet leveret, særligt af altid køligt elegante Kristin Scott Thomas, der giver Lucie meget personlighed med få midler, alt imens filmens temaer understreges af, at årstiden i baggrunden skifter til vinter. Scott Thomas har jo Frankrig som sit selvvalgte hjemland, og her spiller hun for tredje gang over for en anden af fransk films store stjerner, Daniel Auteuil, der er overbevisende livsforvirret som Paul. Mens Leïla Bekhti også har en stærkt spillet rolle som Lou, der er en anderledes varmblodig kontrast til det meget satte overklassepar.
"Før vinterkulden" er en vellavet og velspillet sag, hvor forfatter-instruktør Claudel dygtigt skildrer, hvordan et strejf af det ukendte og vilde sender chokbølger igennem et rutinepræget ægteskab og starter en midtvejskrise, som måske nok var kommet alligevel. For pointen her er også, at personerne styres af det, der ligger skjult. Absolut seværdig.
Forfatter-instruktør Philippe Claudel har grundlæggende set lavet en film om midtvejskrise, men drejet historien meget anderledes, end man skulle forvente. For det første bruger Claudel en tilbagelænet fortællestil med kameraet som passiv betragter, mens små opbrud i Pauls ellers velorganiserede liv stadig tydeligere viser, at han er ved at tabe kontrollen. Det er elegant og tvinger publikum til selv at tage stilling til, hvad hovedpersonens aparte opførsel betyder, og hvilke drifter der egentlig driver ham.
Og samtidig bygger filmen op til særligt ét virkelig veludført twist, der pludselig lægger en del mere til den forudgående handling, end man lige havde set i første omgang. På den måde er "Før vinterkulden" faktisk en krimi, der blot bliver fortalt fra et usædvanligt perspektiv. Det er dygtig historiefortælling, og det er fedt, at Claudel i høj grad stoler på, at hans publikum selv kan lægge til og trække fra omkring det ekstra lag i handlingen.
Men i sidste ende er "Før vinterkulden" så alligevel en film om midtvejskrise. Om hvad det er, der kitter Pauls og Lucies forhold sammen, og hvad der omvendt skaber bølgegang imellem dem. Hele tiden afdæmpet leveret, særligt af altid køligt elegante Kristin Scott Thomas, der giver Lucie meget personlighed med få midler, alt imens filmens temaer understreges af, at årstiden i baggrunden skifter til vinter. Scott Thomas har jo Frankrig som sit selvvalgte hjemland, og her spiller hun for tredje gang over for en anden af fransk films store stjerner, Daniel Auteuil, der er overbevisende livsforvirret som Paul. Mens Leïla Bekhti også har en stærkt spillet rolle som Lou, der er en anderledes varmblodig kontrast til det meget satte overklassepar.
"Før vinterkulden" er en vellavet og velspillet sag, hvor forfatter-instruktør Claudel dygtigt skildrer, hvordan et strejf af det ukendte og vilde sender chokbølger igennem et rutinepræget ægteskab og starter en midtvejskrise, som måske nok var kommet alligevel. For pointen her er også, at personerne styres af det, der ligger skjult. Absolut seværdig.
26/11-2014