Marvel møder Disney, og resultatet er glad underholdning
4.0
Disney er tilsyneladende ved at finde ind i en rytme, hvor deres animationsfilm skifter mellem at have piger og drenge som primær målgruppe. Og efter "Frozen" er det så tid til en mere drenget historie i "Big Hero 6", som samtidig er det første kreative samarbejde mellem to af underholdningsindustriens giganter, som i dag er dele af samme koncern: Disney og Marvel.
Hovedpersonen er det 13-årige geni Hiro, der af sin storebror bliver opfordret til at søge direkte ind på universitetets robotprogram. Hans showcase på optagelsesdagen går fremragende - indtil der udbryder en storbrand, hvor storebroren omkommer. Senere viser det sig, at branden kun var en afledningsmanøvre for at kunne hugge Hiros projekt. Og så må Hiro sætte alt ind på at stoppe skurkens planer, hjulpet af storebrorens slæng af venner og ikke mindst hans sidste kreation, en blød og venlig sygeplejerobot.
Big Hero 6 er egentlig en japansk superheltegruppe fra én af de mere obskure fløje af det omfattende Marvel-tegneserieunivers. Men her er de altså blevet løftet ud af Marvel-universet og i stedet placeret i en futuristisk fiktionsverden, hvor historien udspiller sig i storbyen San Fransokyo. Dermed har Disney-folkene givet sig selv lov til at lege med en fusion af japansk og amerikansk kultur, der virker fremragende. Det giver en meget genretro baggrund for historiens store fokus på robotter, men ikke mindst er der lavet et imponerende stykke arbejde med baggrunde og miljøer, hvor animatorerne smukt blender arkitektoniske detaljer og kulturelle særpræg fra de to lande. Det er virkelig fedt - noget af det mest gennemførte, jeg har set i nyere animationsfilm.
Et andet stort plus ved "Big Hero 6" er den store begejstring for teknologi og videnskab, som gennemsyrer hele filmen. For at overvinde den skumle skurk bliver Hiro og hans nye venner nemlig nødt til at bygge superhelteudstyr til sig selv - ikke mindst til sygeplejerobotten, som Hiro stik mod dens natur også gør til en kampmaskine. Hvilket der kommer en del sjove situationer ud af. Og gennemgående er der et undertema i, at heltene konsekvent tænker sig ud af problemerne.
Selve plottet i "Big Hero 6" er så egentlig ikke ret interessant. Det er temmelig klichéfyldt, både i forhold til Hiros udfordringer med at overvinde sorg og vrede over sin brors død, og i forhold til skurkens baggrundshistorie og det lidet overraskende twist omkring, hvad skurkens sande identitet viser sig at være. Filmen skøjter også ret overfladisk hen over de øvrige helte ud over Hiro og sygeplejerobotten, og når den først er gået i ren actionmode, er vejen frem til historiens klimaks ikke specielt ophidsende, selv om actionscenerne er okay lavet.
Samtidig har "Big Hero 6" dog så meget charme og bliver fortalt med så meget gejst, at denne superhelte-oprindelseshistorie alligevel bliver en gang glad, velfungerende, tempofyldt underholdning. Flere animationsfilm fra nyere tid har fundet inspiration i superheltegenren, og i den sammenhæng når den her ikke op på siden af "The Incredibles" eller "Megamind". Men "Big Hero 6" understreger, at Disneys output virkelig er solidt i disse år.
Hovedpersonen er det 13-årige geni Hiro, der af sin storebror bliver opfordret til at søge direkte ind på universitetets robotprogram. Hans showcase på optagelsesdagen går fremragende - indtil der udbryder en storbrand, hvor storebroren omkommer. Senere viser det sig, at branden kun var en afledningsmanøvre for at kunne hugge Hiros projekt. Og så må Hiro sætte alt ind på at stoppe skurkens planer, hjulpet af storebrorens slæng af venner og ikke mindst hans sidste kreation, en blød og venlig sygeplejerobot.
Big Hero 6 er egentlig en japansk superheltegruppe fra én af de mere obskure fløje af det omfattende Marvel-tegneserieunivers. Men her er de altså blevet løftet ud af Marvel-universet og i stedet placeret i en futuristisk fiktionsverden, hvor historien udspiller sig i storbyen San Fransokyo. Dermed har Disney-folkene givet sig selv lov til at lege med en fusion af japansk og amerikansk kultur, der virker fremragende. Det giver en meget genretro baggrund for historiens store fokus på robotter, men ikke mindst er der lavet et imponerende stykke arbejde med baggrunde og miljøer, hvor animatorerne smukt blender arkitektoniske detaljer og kulturelle særpræg fra de to lande. Det er virkelig fedt - noget af det mest gennemførte, jeg har set i nyere animationsfilm.
Et andet stort plus ved "Big Hero 6" er den store begejstring for teknologi og videnskab, som gennemsyrer hele filmen. For at overvinde den skumle skurk bliver Hiro og hans nye venner nemlig nødt til at bygge superhelteudstyr til sig selv - ikke mindst til sygeplejerobotten, som Hiro stik mod dens natur også gør til en kampmaskine. Hvilket der kommer en del sjove situationer ud af. Og gennemgående er der et undertema i, at heltene konsekvent tænker sig ud af problemerne.
Selve plottet i "Big Hero 6" er så egentlig ikke ret interessant. Det er temmelig klichéfyldt, både i forhold til Hiros udfordringer med at overvinde sorg og vrede over sin brors død, og i forhold til skurkens baggrundshistorie og det lidet overraskende twist omkring, hvad skurkens sande identitet viser sig at være. Filmen skøjter også ret overfladisk hen over de øvrige helte ud over Hiro og sygeplejerobotten, og når den først er gået i ren actionmode, er vejen frem til historiens klimaks ikke specielt ophidsende, selv om actionscenerne er okay lavet.
Samtidig har "Big Hero 6" dog så meget charme og bliver fortalt med så meget gejst, at denne superhelte-oprindelseshistorie alligevel bliver en gang glad, velfungerende, tempofyldt underholdning. Flere animationsfilm fra nyere tid har fundet inspiration i superheltegenren, og i den sammenhæng når den her ikke op på siden af "The Incredibles" eller "Megamind". Men "Big Hero 6" understreger, at Disneys output virkelig er solidt i disse år.
17/02-2015