Respektløs, men kærlig agentparodi underholder glimrende
4.0
Én af de senere års mest vellykkede tegneseriefilmatiseringer var Matthew Vaughns filmudgave af Mark Millars "Kick-Ass", og netop de to kreative kræfter har igen fundet sammen med denne filmatisering af Millar-serien "The Secret Service".
Titlens hemmelige tjeneste er en privat britisk organisation ved navn Kingsman, der siden det 19. århundrede har uddannet superagenter, som i det skjulte arbejder på at sikre fred og stabilitet i verden. Alt det ved historiens unge hovedperson naturligvis ikke noget om, før han bliver rekrutteret til Kingsmans træningsprogram, og det viser sig, at hans afdøde far også var agent. Og selv om han ikke helt passer ind i Kingsmans stiff-upper-lip-stil, får han alligevel en central rolle i kampen mod en superskurk, der har fundet en skræmmende måde at bekæmpe klimaforandringerne på.
I forhold til Millars tegneserie drejer instruktør Vaughn stilen endnu mere over i agentklicheer med udtalte referencer til James Bond, bl.a. ved at gøre den hemmelige tjeneste til en privat organisation frem for MI6. Det giver fx mulighed for at lege med Kingsmans dække bag en gammeldags herreekviperingsforretning, som naturligvis betyder, at agenterne altid går i velpressede (og skudsikre) jakkesæt.
Alt i "Kingsman, the Secret Service" er i det hele taget lavet med et meget stort glimt i øjet og stor kærlighed til genrens store forbilleder. Det kommer både til udtryk i velfungerende actionscener, sære gadgets og en historie, der springer rundt mellem mange lokationer. Samt en særpræget modstander, hvis personlighed og planer faktisk hænger fint sammen inden for rammerne af, at han skal være en idiosynkratisk superskurk i Bond-traditionen. Og som i øvrigt bliver fint overspillet af Samuel L. Jackson i en aparte stil, som han ikke har været i nærheden af, siden han spillede en tilsvarende superskurketype i "Unbreakable".
I filmens andre hovedroller er det ikke overraskende, at Colin Firth er glimrende som den senioragent, der rekrutterer den unge hovedperson, eller at Michael Caine er lige så fin som lederen af Kingsman - det er svært at finde mere konservativ britisk elegance, end de to kan præstere. Taron Egerton er også et glimrende valg som den unge helt, der særligt i det benhårde aspirantprogram må kæmpe med, at han ikke er fra overklassen.
"Kingsman, the Secret Service" er velfungerende, velsmurt underholdning fra start til slut, professionelt og stilfuldt eksekveret af Vaughn og resten af filmholdet. Den vedkender sig fuldt og helt sin arv fra superagentgenren og særligt James Bond, men trækker samtidig også på nogle af de anarkistiske elementer i flabet stil, som kendetegner Mark Millars tegneserier - hvilket klart giver filmen et ekstra pift. Og samlet set er "Kingsman, the Secret Service" udført så stilsikkert og med så stor kærlighed til genren, at den faktisk overgår mange af de film, den parodierer. Fire store stjerner herfra.
Titlens hemmelige tjeneste er en privat britisk organisation ved navn Kingsman, der siden det 19. århundrede har uddannet superagenter, som i det skjulte arbejder på at sikre fred og stabilitet i verden. Alt det ved historiens unge hovedperson naturligvis ikke noget om, før han bliver rekrutteret til Kingsmans træningsprogram, og det viser sig, at hans afdøde far også var agent. Og selv om han ikke helt passer ind i Kingsmans stiff-upper-lip-stil, får han alligevel en central rolle i kampen mod en superskurk, der har fundet en skræmmende måde at bekæmpe klimaforandringerne på.
I forhold til Millars tegneserie drejer instruktør Vaughn stilen endnu mere over i agentklicheer med udtalte referencer til James Bond, bl.a. ved at gøre den hemmelige tjeneste til en privat organisation frem for MI6. Det giver fx mulighed for at lege med Kingsmans dække bag en gammeldags herreekviperingsforretning, som naturligvis betyder, at agenterne altid går i velpressede (og skudsikre) jakkesæt.
Alt i "Kingsman, the Secret Service" er i det hele taget lavet med et meget stort glimt i øjet og stor kærlighed til genrens store forbilleder. Det kommer både til udtryk i velfungerende actionscener, sære gadgets og en historie, der springer rundt mellem mange lokationer. Samt en særpræget modstander, hvis personlighed og planer faktisk hænger fint sammen inden for rammerne af, at han skal være en idiosynkratisk superskurk i Bond-traditionen. Og som i øvrigt bliver fint overspillet af Samuel L. Jackson i en aparte stil, som han ikke har været i nærheden af, siden han spillede en tilsvarende superskurketype i "Unbreakable".
I filmens andre hovedroller er det ikke overraskende, at Colin Firth er glimrende som den senioragent, der rekrutterer den unge hovedperson, eller at Michael Caine er lige så fin som lederen af Kingsman - det er svært at finde mere konservativ britisk elegance, end de to kan præstere. Taron Egerton er også et glimrende valg som den unge helt, der særligt i det benhårde aspirantprogram må kæmpe med, at han ikke er fra overklassen.
"Kingsman, the Secret Service" er velfungerende, velsmurt underholdning fra start til slut, professionelt og stilfuldt eksekveret af Vaughn og resten af filmholdet. Den vedkender sig fuldt og helt sin arv fra superagentgenren og særligt James Bond, men trækker samtidig også på nogle af de anarkistiske elementer i flabet stil, som kendetegner Mark Millars tegneserier - hvilket klart giver filmen et ekstra pift. Og samlet set er "Kingsman, the Secret Service" udført så stilsikkert og med så stor kærlighed til genren, at den faktisk overgår mange af de film, den parodierer. Fire store stjerner herfra.
01/04-2015