Serien går i bakgear, og ikke kun på grund af Walkers død

2.0
I syvende afsnit af verdens mest populære bilfilmserie vender problemerne fra den forrige film tilbage. Det viser sig, at overskurken fra sekseren har en storebror, der er gustent farlig og nu vil have hævn over Dominic Toretto og resten af teamet. Heldigvis dukker en efterretningsagent op med et tilbud om hjælp - men som modydelse er der naturligvis lige en mission, der skal klares.

"Furious 7" samler kronologien for hele serien, da den reelt er en direkte fortsættelse af både sekseren og så treeren, som hidtil har stukket ud. Den giver også debut til en ny instruktør i serien, James Wan, efter at Justin Lin i løbet af de foregående fire film med held flyttede stilen fra klassisk bilfilm til superagentfilm med biler. Og så er det ikke mindst en film, der er præget af, at én af seriens to gennemgående stjerner, Paul Walker, døde i et biluheld, før optagelserne var færdige.

Det sidste har gjort det nødvendigt at skrive dele af manuskriptet om og 'snyde' med computeranimationer af Walker, og det kan selvfølgelig ses. Men selv uden de udfordringer tror jeg, at syveren ville have været et skridt tilbage, for manuskriptet er virkelig skidt, og instruktør Wan kan ikke skabe stil og sammenhæng på samme måde, som Lin kunne. Wans tilgang er tilsyneladende, at hvis bare der er større eksplosioner og vildere stunts, så er der nok ikke nogen, der bemærker de monumentale huller i plottet. Og selv om seriens tema om familien frem for alt aldrig har været elegant formidlet, bliver det tåkrummende, når Vin Diesel skal servere pointen så firkantet og klodset som her. I den afdeling handler "Furious 7" i øvrigt mest om at få hukommelsen tilbage hos Diesels genopstandne kæreste, men forholdet mellem ham og Michelle Rodriguez savner gnisten fra de tidligere film.

På den positive side er det imponerende, at holdet bag filmene stadig kan finde på nye vanvittige ting, man teoretisk set kan foretage sig med biler. Actionscenerne får virkelig gas, og det fungerer især i en sekvens med den mest absurde terrænkørsel nogensinde. Der er også noget grundlæggende charmerende i, at Dwayne Johnson nu har udviklet sin internationale politimand til en ren tegneseriefigur. Og det er absolut et plus at kunne smide MMA-superstjernen Ronda Rousey ind i en episode mod Rodriguez, hvor man i glimt får set, hvorfor Rousey betragtes som den stærkeste kvindelige kampsportsudøver nogensinde. Omvendt er Jason Statham stort set spildt som historiens hovedskurk, og Kurt Russell er bare fjollet som heltenes nye agentven.

Endelig er det nok en smagssag, om man kan lide den ubetingede hyldest til Paul Walker, som filmen slutter med. Jeg synes, det blev for meget og for cheesy, selv om det givetvis er oprigtigt dybfølt. Men selv uden den slutning er "Furious 7" en larmende, klodset, usammenhængende actionfilm, som savner det drive og veltimede glimt i øjet, som gjorde de to foregående film til nogle af de bedste i serien.

Derudover kan man bare konstatere, at den er tæt på at have indspillet halvanden milliard dollars på verdensplan og dermed er den fjerdemest indtjenende film i historien. Bilstuntsagaen skal nok fortsætte.
Fast & Furious 7