Liam Neeson og Ed Harris er strålende som gamle gangstere, der kæmper med arvesynden
4.0
Jaume Collet-Serra har åbenbart besluttet sig for at være Liam Neeson-instruktør. I hvert fald er "Run All Night" hans tredje film i træk med Neeson i én af de overbevisende action-hovedroller, han er slået ind på i de senere år.
Her spiller den nordirske stjerne en gangster, Jimmy Conlon, der efter et liv som hitman for én af New Yorks irske bander lever en ensom, sølle tilværelse. Han er fordrukken og plaget af de ting, han har gjort. Men han bliver nødt til at tage sig sammen og gå i aktion en sidste gang, da hans søn uforvarende bliver vidne til et mord og dermed en jaget mand. Hvilket betyder, at Conlon nu må konfrontere sine gamle venner.
"Run All Night" er en film om at se sine synder i øjnene - og ikke mindst også en film om arvesynd, eller rettere om at undgå den. For et centralt omdrejningspunkt i plottet er, at Conlon med alle midler har forsøgt at undgå at give sin livsstil videre til sønnen. Det er altså den adskillelse, han må kæmpe for at opretholde i løbet af en lang, voldelig nat i New York - hvilket ikke bliver nemmere af, at far/søn-forholdet er kraftigt forgiftet af fortiden. Og samtidig bringer begivenhederne Conlon i direkte konfrontation med den gangsterboss, der også er hans ældste og bedste ven.
Det er en dyster, potent historie om gamle mænd, der sidder fast i fortidens dynd og bliver fanget af gamle æresbegreber. Collet-Serra fortæller den særdeles kompetent på en baggrund af natbilleder fra New Yorks yderkvarterer, og Neeson er strålende i hovedrollen, der da også minder ganske meget om den, han havde, sidst han og Collet-Serra arbejdede sammen i "Non-Stop". Her er han bare en mærket mand på den anden side af loven, som griber efter den sidste mulighed for at gøre noget rigtigt, og få nutidige skuespillere kan levere sådan en rolle bedre end Neeson. Han får stærkt modspil af Ed Harris som afpillet gammel gangsterboss, og svenske Joel Kinnaman gør det ligeledes glimrende som Conlon junior, mens Vincent D'Onofrio er vanligt solid som politimanden, der har jagtet Conlon i årevis.
"Run All Night" er en klassisk historie om valget mellem det gode og det onde, som bringer mindelser om fx "Mystic River" i temaerne om at blive indhentet af arv og fortid. Helt på niveau med "Mystic River" er den dog ikke, men "Run All Night" er en ualmindeligt solid skildring af gangstere, der har nået sidste udløbsdato, flot afviklet i New Yorks skyggesider.
Her spiller den nordirske stjerne en gangster, Jimmy Conlon, der efter et liv som hitman for én af New Yorks irske bander lever en ensom, sølle tilværelse. Han er fordrukken og plaget af de ting, han har gjort. Men han bliver nødt til at tage sig sammen og gå i aktion en sidste gang, da hans søn uforvarende bliver vidne til et mord og dermed en jaget mand. Hvilket betyder, at Conlon nu må konfrontere sine gamle venner.
"Run All Night" er en film om at se sine synder i øjnene - og ikke mindst også en film om arvesynd, eller rettere om at undgå den. For et centralt omdrejningspunkt i plottet er, at Conlon med alle midler har forsøgt at undgå at give sin livsstil videre til sønnen. Det er altså den adskillelse, han må kæmpe for at opretholde i løbet af en lang, voldelig nat i New York - hvilket ikke bliver nemmere af, at far/søn-forholdet er kraftigt forgiftet af fortiden. Og samtidig bringer begivenhederne Conlon i direkte konfrontation med den gangsterboss, der også er hans ældste og bedste ven.
Det er en dyster, potent historie om gamle mænd, der sidder fast i fortidens dynd og bliver fanget af gamle æresbegreber. Collet-Serra fortæller den særdeles kompetent på en baggrund af natbilleder fra New Yorks yderkvarterer, og Neeson er strålende i hovedrollen, der da også minder ganske meget om den, han havde, sidst han og Collet-Serra arbejdede sammen i "Non-Stop". Her er han bare en mærket mand på den anden side af loven, som griber efter den sidste mulighed for at gøre noget rigtigt, og få nutidige skuespillere kan levere sådan en rolle bedre end Neeson. Han får stærkt modspil af Ed Harris som afpillet gammel gangsterboss, og svenske Joel Kinnaman gør det ligeledes glimrende som Conlon junior, mens Vincent D'Onofrio er vanligt solid som politimanden, der har jagtet Conlon i årevis.
"Run All Night" er en klassisk historie om valget mellem det gode og det onde, som bringer mindelser om fx "Mystic River" i temaerne om at blive indhentet af arv og fortid. Helt på niveau med "Mystic River" er den dog ikke, men "Run All Night" er en ualmindeligt solid skildring af gangstere, der har nået sidste udløbsdato, flot afviklet i New Yorks skyggesider.
15/05-2015