Forfølgeren

5.0
Fremragende og tyngderig western, der sprænger af mindeværdige momenter og indhold. Der ligger et bragende godt karakterark for John Wayne i fortællingen om kidnapningen af dennes niece og den efterfølgende jagt på hende, hvilken spænder over flere år. Wayne starter ud med at være ukomfortabel i de familiære rammer, men så snart ulykken indtræder, melder han karakter, han føler sig hjemme i det barbariske, finder tragisk en levegrund her, og Wayne spiller dette skræmmende aspekt med stor nærvær og dominans. Slutningen, hvor Wayne leverer niecen tilbage og et familiært bånd er bundet igen, og han træder væk, da han emotionelt ikke tilhører dette, er smukt, rent og intelligent filmkunst af højeste karat. Men undervejs leverer instruktøren John Ford adskillige skønheder og overrumplende øjeblikke i sin dybt kompetente og selvsikre iscenesættelse. Waynes kyniske beslutning om at henrette niecen, da han indser, hun har taget indianerlivet til sig, er rystende, og Waynes hjælper har en sidehistorie kørende med en forelskelse derhjemme, der næsten ender med at blive filmens emotionelle rygrad. Vera Miles er vidunderlig som hans elskede, der må gifte sig med en mentalt tilbagestående bekendt. Slagsmålet mellem hjælperen og den bekendte bliver en af filmhistoriens sjoveste sammenstød, og samtidig underlig sørgeligt, da man ikke har klart håb for hvem der skal vinde og vinde pigen. Ford har et fantastisk øje for at indgyde den klassiske westerngenre med ægte liv, menneskelighed og helt grundlæggende medrivende underholdning, hvilket løfter The Searchers til noget specielt og velsagtens en af filmhistoriens bedste western. Fem store stjerner.
Forfølgeren